– Självklart är det ett viktigt mål, och vi arbetar hårt på att förbättra den här situationen, säger Håkan Larsson.
Att målet är tufft att uppnå, hänvisar han till flera faktorer: Att antalet telefonsamtal ökat drastiskt de senaste åren, personalbrist och en tröghet i att styra över patienterna på de digitala lösningar som finns, exempelvis ”mina vårdkontakter” på landstingets hemsida.
– Vi vill gärna understryka att mycket går att göra via hemsidan, bara man ordnar ett mobilt bankid. När det gäller att boka och boka om tider är detta arbete i sin linda, men inom en snar framtid hoppas vi kunna erbjuda fler tjänster här.
Samtidigt satsar man nu på utbildningar i telefonråd.
– Det finns effektiva metoder att lära sig när det gäller att föra patientsamtal och snabbt få fram den viktigaste informationen, för många var det nog länge sedan de fick den utbildningen.
Finns inte risken att patienter söker till fel vårdnivå, exempelvis akuten, om de inte kommer fram?
– Till viss del, men jag tror snarare att de fortsätter försöka och upplever frustration. Vi har även förhoppningar om att ett nytt telefonsystem kommer att underlätta. Ett system där man har en samverkan mellan hälsocentralerna så att du kan hänvisas dit väntetiden är kortare.
När får alla svar samma dag?
– Jag tror att det kan vara ett till två år bort, när vi har ett nytt telefonsystem på plats och när vi utvecklat ”mina vårdkontakter” bättre. Men tills dess arbetar vi ständigt med frågan, säger Håkan Larsson.