På torsdagsmorgonen ringde en person in till SOS Alarm för att rapportera om en trafikolycka. Räddningstjänsten ryckte ut till platsen, men kom fram till en dikeskörd bil med avspärrningsband – ett band som markerar att olyckan redan är hanterad. Personen som larmade hade inte stannat vid bilen som stod i diket, utan hade kört vidare. Ett agerande som blir allt vanligare enligt räddningstjänsten.
– Det har alltid funnits, men jag upplever att det har ökat. Många är mer tidspressade idag, säger Henrik Lindgren, insatsledare vid räddningstjänsten i Skellefteå, och fortsätter:
– Sådana här larm kan orsaka stort resursslöseri. Vi är sju personer som går på jour dygnet runt på brandstationen i Skellefteå och om vi åker ut på ett larm i exempelvis Skråmträsk till något vi redan varit på, så finns det ingen kvar i Skellefteå om det skulle komma ett larm där.
Han menar att räddningstjänsten tjänar på att folk ringer med mobilerna eftersom de får snabbare larm.
– Men man önskar att fler kände till lagen – att man är skyldig att stanna vid en olycka och uppge sitt namn och platsen för olyckan. Jag uppmanar att visa lite medmänsklighet, att stanna till och kika om det är någon i fordonet för att i alla fall kunna ge en lägesbild.
Henrik Lindgren förtydligar att den som larmar om en olycka inte har krav på sig att ingripa.
– Om man tycker det är obehagligt att exempelvis ge hjärt-lungräddning, så kan man rapportera till SOS Alarm på håll så att vi kan få en så bra lägesbild som möjligt, säger han och fortsätter:
– Vår insatsledare på räddningstjänsten får medlyssning från SOS Alarm, så den hör hela samtalet. Den som ringer in ett larm får även bra tips av SOS Alarm i luren, de är suveräna på att coacha, säger han.
Han betonar också att det finns många goda exempel.
– Det finns folk som har gjort fantastiska insatser.