Alexsandra: ”Unga kan vara naiva”

Unga kan vara naiva när de handlar på nätet. Det medger Alexsandra Lindberg, 17.

Lurad vid en nätaffär för fem år sedan, det blev Alexsandra Lindberg. T h kompisen Veronika Hashema. Foto: ANNIKA ERIKSSON

Lurad vid en nätaffär för fem år sedan, det blev Alexsandra Lindberg. T h kompisen Veronika Hashema. Foto: ANNIKA ERIKSSON

Foto: Foto: Hans Berggren

Not Found2013-10-31 16:05

Det är förmiddag på gymnasieskolan Kaplanskolan i Skellefteå: Karin Lindmark, Göran Brännström och Peter Hedström är på plats i skolans foajé.

De företräder Konsument Skellefteå, vilket innebär kommunens konsumentvägledning samt budget- och skuldrådgivning.

Trist fördubbling

Med sig har de en ”Checklista för e-handel”, som innehåller råd och kritiska frågor som man ska ha med sig vid affärer via internet.

Statistiken hos Konsument Skellefteå visar på en fördubbling av antalet anmälningar kring e-handel de tio första månaderna i år jämfört med i fjol.

Stort utbud på nätet

– Det gör att vi ser ett behov av att vara ute och träffa elever på de tre gymnasieskolorna i Skellefteå, eftersom denna åldersgrupp kommer att handla allt mer på nätet, säger Göran Brännström.

– Nätet innebär att man får ett större utbud, kan jämföra priser, det är enkelt och snabbt. Men vi vill varna för de fällor som finns, som i värsta fall kan orsaka skuldfällor, tillägger Karin Lindmark och Peter Hedström.

Delar ut chocklistan

De understryker att det finns ”fantastiskt många bra affärer på nätet”, men att e-handeln också har skapat en marknad för ”mindre nogräknade personer”.

Många gymnasieelever passerar i foajén, och Konsument Skellefteå-folket lyckas få stopp på flera och lämna ut checklistan för lyckad e-handel.

Blåst för fem år sedan

17-åringarna Alexsandra Lindberg och Veronika Hashemi brukar ibland handla via nätet, det kan exempelvis handla om köp av spel:

– Det har gått bra, förutom för fem år sedan när jag för min egen 500-hundring skulle beställa en peruk. Den kom aldrig, pappa hjälpte mig och vi kontaktade företaget flera gånger, men ingenting hände.

Många i åldern 18-22 begår bedrägeribrotten, men är också de som luras. Vad kan det bero på?

– Kanske att vi yngre ibland är för naiva. Vi ser en chans till en bra affär utan att riktigt kolla upp det, att det går alltför fort, svarar Alexsandra.

Runt ett bord sitter Rikard Stefanusson, Olof Karlsson, Tor Henriksson, Henrik Wahlström, Markus Boström och My Rutdal.

Flera av dem handlar regelbundet på nätet: datadelar och annan elektronik, kläder, smått och stort som gäller bilar och motorcyklar.

De känner vissa som har blivit blåsta, men de säger att de klarat sig bra när de gjort egna affärer:

– Håller man sig till etablerade sajter brukar det gå bra. Privatköp är mer riskfyllt, påpekar Markus Boström.

”De flesta är unga”

Ola Strömberg, Skelleftepolisen, påpekar:

– Statistiken för Skellefteå visar att de allra flesta som begår nätbedrägerier är mellan 18 och 22 år, och att även brottsoffren är i samma ålder. Sedan planar brottskurvan ut rejält, väldigt få som drabbas är äldre än 35 år.

Lurad vid en nätaffär för fem år sedan, det blev Alexsandra Lindberg. T h kompisen Veronika Hashema. Foto: ANNIKA ERIKSSON
Lurad vid en nätaffär för fem år sedan, det blev Alexsandra Lindberg. T h kompisen Veronika Hashema. Foto: ANNIKA ERIKSSON
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om