En kartläggning som Sveriges Åkeriföretag har gjort visar att det råder stor brist på specialistkompetens som klarar av att granska tung trafik. Av drygt 28 000 anställda inom den svenska polismyndigheten är bara 105 trafikpoliser och 46 besiktningsmän som har behörighet att granska tunga fordon. Det motsvarar fem promille av de anställda.
Minskningen har pågått länge och det är en utveckling som är mycket oroande, anser åkerinäringen. Med fler bilar på vägarna och färre kontroller ökar laglösheten och den osunda konkurrensen.
– Det påverkar konkurrensen för våra svenska företag som försöker efterleva att schyssta villkor ska gälla. Dessutom påverkas både trafiksäkerheten och miljön, säger Carina Ahlfeldt, regionchef för Sveriges Åkeriföretag Norr.
Hon konstaterar också att mellan tio och femton trafikpoliser ska kontrollera den norra regionen, som omfattar mer än halva Sveriges yta:
– I vanlig ordning tycks Norrland vara extra drabbat.
Nu har Sveriges Åkeriföretag skrivit till regeringen med en uppmaning att satsa mer på trafikpolisen. Det handlar bland annat om tätare kontroller, fler poliser och ett tydligare fokus på deras villkor.
– I regleringsbrevet som definierar polisens uppdrag har man valt att inte nämna trafikpolisen. Det känner vi oss väldigt besvikna på, säger Carina Ahlfeldt.
Tidigare i höst rapporterade TT att antalet trafikpoliser i landet minskat från 1 500 år 1981 till 498 år 2010 och 400 idag.
Det påverkar konkurrensen för våra svenska företag som försöker efterleva att schyssta villkor ska gälla.