Nu har Skolverket beslutat hur många skolor och lärare som ska delta i den första omgången av Matematiklyftet. Det skriver Skolverket i ett pressmeddelande. Totalt ska 129 miljoner kronor gå till skolorna den första omgången.
Syftet med satsningen är att förbättra matematikundervisningen och förbättra elevernas kunskaper i matematik, en utveckling som har gått nedåt.
– Det är en väldigt stor satsning och den behövs för vända den negativa trenden. Målet är att Sveriges alla omkring 40 000 matematiklärare ska ha deltagit fram till 2016, säger Skolverkets generaldirektör Anna Ekström.
Totalt ska nästan 14 000 lärare på 2 200 skolor delta i den första omgången av Matematiklyftet. Satsningen går ut på så kallat kollegialt lärande, att lärare lär av och med varandra. Metoden har aldrig tidigare använts i sådan stor skala i Sverige.
I höst påbörjas arbetet med att utse och utbilda 750 lärare som ska agera handledare på skolorna.
– Vi ställer höga krav på dem som ska vara handledare. Genom en särskild utbildning från Skolverket ska de stödja och utmana lärarna att utveckla sin undervisning. Det är där, ute på skolorna, fortbildningen sker så därför har handledarna en nyckelroll, säger projektledare Anders Palm och fortsätter:
– Det handlar mycket om att ge lärarna stöd, tid och resurser att tillsammans utvecklas i sin profession. Det finns en stor potential och vilja till utveckling hos svenska matematiklärare och erfarenheterna från de 33 skolor som deltagit i en utprövningsomgång detta läsår har varit goda.