Vill testa 32-timmars arbetsvecka i Norsjö

Individ- och familjeomsorgen i Norsjö har stora svÄrigheter att rekrytera och behÄlla personal. Nu vill de ansvariga testa ett nytt grepp med 32-timmarsvecka och en kompetenstrappa som belönar anstÀllda som stannar kvar.

SvÄrigheterna att rekrytera och behÄlla personal pÄverkar bÄde kvaliteten, arbetsmiljön och kostnaderna.

SvÄrigheterna att rekrytera och behÄlla personal pÄverkar bÄde kvaliteten, arbetsmiljön och kostnaderna.

Foto: Lennart Enkvist

Norsjö2019-01-31 07:00
Hanna Lundström, chef för individ- och familjeomsorgen, berÀttar att 2018 var ett tufft Är med hög personalomsÀttning och stÀndigt pÄgÄende rekryteringar.
Hanna Lundström, chef för individ- och familjeomsorgen, berÀttar att 2018 var ett tufft Är med hög personalomsÀttning och stÀndigt pÄgÄende rekryteringar.

Att klara personalrekryteringen Àr ett problem som mÄnga inlandskommuner brottas med. Inom individ- och familjeomsorgen i Norsjö har lÀget varit besvÀrligt i flera Är.

– Det finns inget underlag pĂ„ orten. MĂ„nga pendlar frĂ„n SkellefteĂ„, det orkar man i nĂ„gra Ă„r men inte hur lĂ€nge som helst, sĂ€ger Hanna Lundström, chef för individ- och familjeomsorgen i Norsjö.

En hög personalomsÀttning drabbar inte minst klienterna, som allt för ofta tvingas möta nya handlÀggare. Men det pÄverkar ocksÄ hela arbetslaget.

Hög arbetsbelastning

– Vi har ett jĂ€ttebra gĂ€ng som trivs med jobbet. Men det blir Ă€ndĂ„ som att man gĂ„r och vĂ€ntar, ”vem ska sluta nĂ€sta gĂ„ng och vem ska vi fĂ„ in”, sĂ€ger Hanna.

Att arbetsmiljön blivit lidande kunde Àven Arbetsmiljöverket konstatera vid en inspektion hÀromÄret. Förutom stress och osÀkerhet har perioder av underbemanning lett till mycket hög arbetsbelastning för den personal som Àr kvar.

SvÄrigheterna att rekrytera och behÄlla personal pÄverkar bÄde kvaliteten, arbetsmiljön och kostnaderna.
SvÄrigheterna att rekrytera och behÄlla personal pÄverkar bÄde kvaliteten, arbetsmiljön och kostnaderna.

Rekryteringsproblemen kostar ocksÄ stora pengar. Det handlar bÄde om sjukkostnader, inskolningar och kostnader som slÄr tillbaka mot kommunen nÀr det viktiga förebyggande arbetet prioriteras bort.

För dem som pendlar blir det ett jÀttelyft att ha kortare arbetsdagar. DÄ fÄr man inte lÀngre arbetsdagar Àn om man hade jobbat pÄ hemorten.

DĂ€remot har kommunen Ă€n sĂ„ lĂ€nge sluppit anlita stafettsocionomer – en mycket dyr lösning som gĂ„r pĂ„ drygt 130 000 kronor per anstĂ€lld och mĂ„nad.

Effektivare

– Men det har varit med nöd och nĂ€ppe. Det har varit uppe pĂ„ bordet men vi har lyckats lösa det pĂ„ annat sĂ€tt, berĂ€ttar Hanna.

Nu vill individ- och familjeomsorgen starta ett försök med förkortad arbetstid. Tanken Àr att 32 timmars arbetsvecka ska införas, vilket ska ge mer tid till reflektion, avlastning och ÄterhÀmtning.

Det ska i sin tur leda till att personalen orkar vara effektivare de timmar de jobbar, menar Hanna:

– Och för dem som pendlar blir det ett jĂ€ttelyft att ha kortare arbetsdagar. DĂ„ fĂ„r man inte lĂ€ngre arbetsdagar Ă€n om man hade jobbat pĂ„ hemorten.

Högre lön

Samtidigt ska ett annat försök dra igÄng. Det kallas Kompetenstrappan och innebÀr att de anstÀllda först fÄr inskolning och ett förordnande med lönetillÀgg. Efter tvÄ Är fÄr de ett nytt förordnande med ett högre lönetillÀgg, nÄgot som upprepas efter fem och sju Är.

Modellen har tidigare testats i Vilhelmina med gott resultat.

– Det ska löna sig att stanna kvar pĂ„ arbetsplatsen rent ekonomiskt. Det ska ocksĂ„ vara tydligt vad arbetsgivaren förvĂ€ntar sig och vad de anstĂ€llda kan förvĂ€nta sig av oss, sĂ€ger Hanna.

Om allt gÄr enligt planerna ska satsningarna sÀttas i sjön den 1 mars. De Àr tidsbegrÀnsade, men om försöket faller vÀl ut ska det permanentas.

Kostnader och beslut

Kompetenstrappan berĂ€knas kosta 250 000 kronor per Ă„r, medan försöket med 32-timmarsvecka inte förvĂ€ntas innebĂ€ra nĂ„gra ökade kostnader.

BÄda förslagen har presenterats för utbildnings- och omsorgsutskottet, som skickade Àrendena vidare utan eget yttrande. NÀrmast ska de upp pÄ kommunstyrelsens bord.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!