Som Norran tidigare berättat är linbanan mellan Mensträsk och Örträsk till salu. Men för att anläggningen ska gå att sälja måste den först besiktigas, en åtgärd som beräknas kosta närmare 300 000 kronor.
Norsjö kommun har tagit på sig rollen som projektägare för ”Ny framtid för Världens längsta linbana” och även ställt sig villig att förskottera pengarna för besiktningen, då beslutet från Jordbruksverket har dragit ut på tiden.
Nu har myndigheten sagt sitt och beslutet blev att bevilja projektet. Där ingår att göra en besiktning av linbanan, att ta fram ett informationsmaterial som visar linbanans förutsättningar och att ta fram förslag på nya aktiviteter som kan bedrivas oavsett linbanan är i drift eller inte.
Projektet är inte någon garanti för fortsatt drift av linbanan, men det gör det möjligt att ta fram fakta som visar linbanans förutsättningar.
– Vi har väntat länge på att Jordbruksverkets handläggning skulle bli klar och vi är mycket glada över att projektet nu är beviljat. Vi ser med glädje fram emot att kunna starta upp projektet tillsammans med linbaneföreningen och andra lokala aktörer, säger Ingrid Ejderud Nygren, utvecklingsstrateg på Norsjö kommun i ett pressmeddelande.
Linbanan mellan Mensträsk och Örträsk är drygt 13 kilometer lång, ingick i sträckan Kristineberg–Boliden som byggdes på rekordtid under andra världskriget och fraktade malm fram till 1987. Två år senare öppnades banan för persontrafik.