”Man fick se att det kan vara allvar”

Svårt men lärorikt. Det var omdömet från vuxeneleverna på vård- och omsorgsutbildningen i Norsjö när de fick en annorlunda uppgift: att ta hand om skadade efter en bilolycka.

Kristina Frank instruerar Jannike Orvar, Annika Enqvist och Floride Batungwanayo. Greger Silvo spelar den skadade.

Kristina Frank instruerar Jannike Orvar, Annika Enqvist och Floride Batungwanayo. Greger Silvo spelar den skadade.

Foto: Lennart Enkvist

Norsjö2018-04-12 08:00
Kristina Frank visar Abiel Seyoum och Floride Batungwanayo hur man kan ta hand om en skadad person, en roll som Jannike Orvar fick i just den här övningen.
Kristina Frank visar Abiel Seyoum och Floride Batungwanayo hur man kan ta hand om en skadad person, en roll som Jannike Orvar fick i just den här övningen.

Eleverna som går tredje och sista terminen på yrkesvux fick en ovanlig lektion häromdagen. Scenariot var att de skulle komma till en olycksplats där en bil hade krockat och fyra personer var inblandade.

Kristina Frank instruerar Jannike Orvar, Annika Enqvist och Floride Batungwanayo. Greger Silvo spelar den skadade.
Kristina Frank instruerar Jannike Orvar, Annika Enqvist och Floride Batungwanayo. Greger Silvo spelar den skadade.

Men exakt hur det skulle se ut visste de inte förrän de var på plats.

Väl där ställdes de inför flera dilemman: vem ska vi hjälpa först, vad ska vi göra med föraren som klagar på nacksmärtor och vad hände med mannen som chockad lämnade platsen?

– Det var nyttigt. Man fick se att det kan vara allvar. Det kräver mycket, det kan vara svårt att bedöma vad man ska göra och man kan själv bli orolig, säger Floride Batungwanayo.

Klasskompisen Jannike Orvar håller med:

Under övningen tvingas deltagarna fatta snabba beslut. Abiel Seyoum tar hand om Hashmat Ullah.
Under övningen tvingas deltagarna fatta snabba beslut. Abiel Seyoum tar hand om Hashmat Ullah.

– Man måste försöka prioritera. Men det är bra att få testa, tycker hon.

Efter ett tag dök även ambulansen upp. Då fick eleverna en genomgång av ambulanspersonalen om hur de jobbar och vilken utrustning de har med sig.

”Det kräver mycket, det kan vara svårt att bedöma vad man ska göra och man kan själv bli orolig.”

Sedan avslutades dagen med en utvärdering i klassrummet.

Det var vårdlärarna Kristina Frank och Kristiina Tikkanen som stod bakom övningen. De berättar att det här var första gången en katastrofövning ordnas på vård- och omsorgsutbildningen i Norsjö. Men inte den sista.

När ambulanspersonal kom till platsen fick eleverna lyssna till hur de jobbar och även ställa frågor.
När ambulanspersonal kom till platsen fick eleverna lyssna till hur de jobbar och även ställa frågor.

– Eleverna som går andra terminen var statister. Nästa gång blir det deras tur, nu har de fått en liten inblick i vad som väntar, säger Kristina.

Utbildningen har genomförts länge i Norsjö och lockat många sökande genom åren. Det är också nödvändigt, då de som går programmet blir undersköterskor – en yrkesgrupp som det råder ett skriande behov av.

Floride och Jannike har redan tillsvidareanställningar, på Björkhammargården i Jörn respektive Solbacka i Norsjö, men valde ändå att förkovra sig.

– Det är viktigt med utbildning och bra att få mer kunskap inom yrket, säger Jannike.

Undersköterska

SCB räknar med att äldreomsorgen i Sverige behöver rekrytera 160 000 nya medarbetare fram till 2035 och allra störst är behovet av undersköterskor.

Arbetsförmedlingen har också pekat ut gymnasieutbildade undersköterskor som en av de yrkesgrupper där det råder störst brist på arbetskraft de närmaste fem åren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om