Nya siffror från Navet Analytics visar att försäljningen av byggvarurelaterade produkter i Sverige ökade med 18 procent under april-maj jämfört med samma period i fjol.
Enligt Navet Analytics är det troligen en effekt av coronapandemin. När folk jobbar hemifrån och undviker resor lägger man i stället tid och pengar på det egna hemmet.
Trenden märks tydligt på K-Bygg Fresks i Norsjö. Det berättar Åsa Holmström och Lars-Erik Holmström, som arbetar i butiken.
– I juni månad slog vi försäljningsrekord. Vi har aldrig tidigare sålt så bra. Det var också fem, sex andra Fresksbutiker som slog rekord då, säger Åsa.
Hon tror också att det finns en tydlig koppling till coronatiderna:
– Folk har mer projekt än de brukar nu, både inne och ute. Jag antar att man är hemma mer och ser vad som behöver göras och vill ha något att göra.
Vad är det som går bäst?
– Trallvirke och träolja. Det är det som riktigt har rusat iväg. Men nästan alla produktgrupper har gått bra.
Överhuvudtaget har butiken i Norsjö haft högsäsong under coronakrisen. Till exempel har man inte känt av någon minskad efterfrågan på vitvaror och andra kapitalvaror, som man skulle kunna tro.
Däremot har pandemins effekter gjort att man tvingats restnotera en del produkter.
– En del fabriker ligger nere i andra delar av världen och då har det varit svårt att få tag på en del produkter. Men vi har ändå lyckats hålla folk med grejer, säger Lars-Erik.