Bil- och MC-träff med hundratals utställare

Bil- och MC-träffen i Norsjö lockade över 200 utställare.
En av dem var 31-åriga Kristin ”Kikka” Andersson. 
– Jag har varit med på de här träffarna ända sedan jag låg i barnvagnen, berättar hon.

Kristin Andersson i sin Chevrolet Bel Air.

Kristin Andersson i sin Chevrolet Bel Air.

Foto: Lars Westerlund

Norsjö2025-06-16 22:10
  • Bil- och MC-träffen i Norsjö lockade över 200 utställare och hundratals besökare, med allt från klassiska amerikanska bilar till europeiska modeller och MC:s.
  • Kristin ”Kikka” Andersson visade upp sin Chevrolet Bel Air från 1956, medan Thim Lindblad ställde ut sin sällsynta DeSoto Fireflite från 1958.
  • Evenemanget bjöd på prisutdelningar, livemusik och aktiviteter som armbrytning, vilket skapade en festlig atmosfär för motorentusiaster.

Årets upplaga av Bil -& MC-träffen på hembygdsområdet i Norsjö blev både välbesökt av utställare och besökare som fick en djupdykning i sitt bensindoftande motorintresse.

En av utställarna var 31-åriga Kristin ”Kikka” Andersson, från Norsjö, som ställde ut sin 1956 Chevrolet Bel Air. 

Thim Lindblad med sin 58 DeSoto Fireflite.
Thim Lindblad med sin 58 DeSoto Fireflite.

– Jag köpte den i fjol i Bjurholm och har därefter gjort en liten motorrenovering, putsat och vaxat den och inför träffen satte jag på nya fälgar, berättar hon.

Chevrolet Bel Air tillverkades av General Motors mellan 1950 och 1981. Den började som en exklusiv tvådörrars hardtop men utvecklades snabbt till en hel modellserie med flera karossvarianter, inklusive sedan, cabriolet, kombi och coupé. I Sverige finns det fortfarande flera registrerade Bel Airs, och de är populära bland samlare.

Kristin Andersson och Thim Lindblad i samspråk under Bil- och MC-träffen i Norsjö
Kristin Andersson och Thim Lindblad i samspråk under Bil- och MC-träffen i Norsjö

– Det är en härlig bil men min drömbil är en trots allt en Chevrolet 3100 från 1957, en pärla bland amerikanska pickup-klassiker som jag hoppas kunna komma över så småningom, säger Kikka.

Den modellen tillhörde Chevrolets "Task Force"-serie som tillverkades mellan 1955 och 1959. 1957 års modell var särskilt populär tack vare sin stilrena design med den karakteristiska "wraparound"-vindrutan, bred grill och rundade skärmar – en tydlig brytning från tidigare, mer kantiga modeller.

Sixten Öhman kliver ur sin Triumph.
Sixten Öhman kliver ur sin Triumph.

Kikka har växt in i föreningen Street Bears som arrangerar Bil- & MC-träffen genom att från barnsben följa föräldrarna Lage och Carina Andersson i spåren. Lage kommer nu att hjälpa henne med att byta till ett nytt avgassystem.

– Jag satt nog i barnvagnen under de första motorträffarna i Norsjö, skrattar hon.

"Vi är jättenöjda med evenemanget och det fina vädret hjälpte naturligtvis till att hålla ångan uppe", säger Thim Lindblad.
"Vi är jättenöjda med evenemanget och det fina vädret hjälpte naturligtvis till att hålla ångan uppe", säger Thim Lindblad.

Thim Lindblad, 36 år, tillhör också andra generationen motorintresserade Street Bears. Hans pappa Curt Lindblad och mamma Marina Johansson tillhör järngänget i föreningen. Han visade upp sin 58 DeSoto Fireflite. Den köpte Thim förra hösten i Värmland.

– Bilen var i sådant fint skick att jag bara behövde putsa upp den och göra lite finlir under huven, berättar, Thim.

Peter Hedman med sin vinnande Harley Davidsson på Bil- och MC-träffen i Norsjö
Peter Hedman med sin vinnande Harley Davidsson på Bil- och MC-träffen i Norsjö

Modellen tillverkades av DeSoto, ett märke under Chrysler, och var en av deras lyxigare modeller. Designmässigt var 1958 års Fireflite lite speciell med svepande fenor, mycket krom och en bred, låg kaross. Den fanns som 2-dörrars coupé, 4-dörrars sedan, hardtop och cabriolet.

– Av min 2 dörrars coupé finns det bara elva registrerade i Sverige, berättar Thim.

En av utställarna var 31-åriga Kristin ”Kikka” Andersson som ställde ut sin 1956 Chevrolet Bel Air.
En av utställarna var 31-åriga Kristin ”Kikka” Andersson som ställde ut sin 1956 Chevrolet Bel Air.

Både han och Kikka brukar haka på när föreningen ger sig ut på sina cruising turer.

– Vi har bland annat åkt till Västerås och Kiruna, säger Thim.

Mycket motorsnack blev det under Bil- och MC-träffen i Norsjö.
Mycket motorsnack blev det under Bil- och MC-träffen i Norsjö.

78 amerikanska bilar ställdes ut och vinnare i den klassen blev Bernt Björk, Piteå, med sin Cadillac Eldorado Biarritz 1960 cab. 37 europeiska bilar fanns på plats och här vann Sixten Öhman, Lycksele med sin Triumf TR 3A.

Bästa MC-n bland de 85 som ställdes ut tyckte juryn att Peter Hedman, från Husbondlidens, Harley Davidson var och juryns specialpris gick till Lennart Westerberg, Piteå för hans Chevrolet från 1947. Dessutom ställdes 17 EPA-traktorer ut.

Kristin och Lage Andersson är båda engagerade i Norsjö Street Bears.
Kristin och Lage Andersson är båda engagerade i Norsjö Street Bears.

För underhållningen stod The Boobettes och gruppen Unofficial. Dessutom fanns det möjlighet att testa armbrytning

– Vi är jättenöjda med evenemanget och det fina vädret hjälpte naturligtvis till att hålla ångan uppe, avslutar Thim Lindblad.

Bernt Björk i sin Cadillac Eldorado Biarritz 1960.
Bernt Björk i sin Cadillac Eldorado Biarritz 1960.
Cadillac Eldorado

Cadillac Eldorado Biarritz 1960 cabriolet representerar det yttersta av 60-talets lyx och designfilosofi.

Motor: En kraftfull 6.4-liters V8 OHV med 349 hästkrafter, kopplad till en Hydra-Matic automatlåda med fyra växlar.

Design: Den hade en dramatisk kaross med fenor, kromdetaljer och en distinkt frontgrill. Biarritz-versionen var den mest exklusiva cabrioleten i Eldorado-serien.

Lyxdetaljer: Elhissar, elsoffa, servostyrning, servobromsar, centrallås, originalradio och till och med automatisk helljusreglering fanns som standard.

Sällsynthet: Endast 1 285 exemplar tillverkades, vilket gör den till en eftertraktad samlarbil.

Färgkombinationer: En klassisk kombination var vit lack med röd inredning och röd canvas-cab.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!