Det har länge funnits önskemål om en gång- och cykelväg till Myckle, och nu är Trafikverket igång med planeringen.
Ett förslag har gjorts som är ute på samråd, och fram till 27 juni kan folk tycka till.
Det har tidigare varit tal om att budgeterade pengar bara skulle räcka till sträckan mellan Mobacken och där Myckle börjar, men inte genom själva byn. Nu finns i alla fall ett förslag som går genom nästan hela byn. Den tänkta gång- och cykelvägen blir 2,7 kilometer lång, och når då till bortre änden av byn, sett från Skellefteå, men det finns några hus kvar som inte nås.
På sträckan byggs busshållplatser på fyra ställen, varav två är med väntkur.
För att få säkrare trafik föreslås infarten till Myckle IF stängas, och ersättas med en ny infart längre österut. En fastighet som har två infarter föreslås få den ena avstängd.
Cykelvägen ska gå på norra sidan av vägen närmast Mobacken, och byter sedan sida till den södra. Längre i väster byter gång- och cykelvägen sida ytterligare en gång. Vid båda dessa sidbyten görs överfarten på ett upphöjt gupp så kallat platågupp.
Sara Björnström är projektledare och hon säger att det finns flera förklaringar till dessa byten:
– Det handlar om terrängens lutning, alléer, skyddsvärda byggnader samt viktiga målpunkter.
När det gäller gång- och cykelvägens längd så säger hon att det var det längsta man kan bygga inom budget, som är på cirka 31 miljoner.
– Vi hade tidigare tänkt sluta 100 meter tidigare, men plussade på en bit för att komma mera trafiksäkert till. Övriga sträckan får vänta till vi i framtiden har möjlighet att knyta samman Medle och Myckle.
Busshållplatserna innebär att bussen står ute på vägen medan passagerare går ut och in i bussen. Det kallas körbanehållplatser.
– Det tar för mycket plats att göra bussfickor, säger Sara Björnström.
Under samrådet hoppas hon att befolkningen passar på att informera om sådant som Trafikverket inte vet, det kan exempelvis handla om jordvärmeanläggningar.
Byggandet av den nya vägen är tänkt att börja våren 2027. Under byggtiden kan det att bli strul i trafiken, då ena väghalvan behöver vara avstängd. Då kan det behövas trafikljus eller lots.
Trafikverket ersätter mark som behövs för byggandet, och en markförhandlare är därför knuten till projektet.
Den 10 juni ska Trafikverket ordna ett informationsmöte om planen.