Lennart Dufva, SAS, Robert Lindberg, Skellefteå Airport och Lars Hassbjer, SAS.
Lennart Dufva, SAS, Robert Lindberg, Skellefteå Airport och Lars Hassbjer, SAS. Foto: Jessica Dhyr

Morgonmöte om flygets betydelse: ”Vi försöker anpassa utbudet efter efterfrågan”

Fler stolar i flygplanen eller fler avgångar till och från Skellefteå? Vad kostar en flygbiljett till och från Skellefteå jämfört med till och från Göteborg? Det var några av frågorna som ställdes när SAS gästade Skellefteå kommuns morgonmöte på The great northern.

Temat var inrikesflygets betydelse för Skellefteå. För att svara på det fanns två representanter från SAS på plats.

Lennart Dufva, ansvarig för SAS svenska flyglinjer, inledde med att berätta att det just nu fasas in större plan i flygflottan som utgår från Arlanda och trafikerar de svenska linjerna, däribland Skellefteå. Men han visade också ett dystert diagram när det gäller antalet inrikespassagerare januari till oktober 2019.

– Vi har 600 000 passagerare under den här perioden. Det är minus på alla flygplatser, totalt ett tapp på tio procent jämfört med förra året. Det är bara Skellefteå som visar ett nollresultat, konstaterar Lennart Dufva, SAS.

Inga fler avgångar

Flygbolaget berättade också att det för tillfället inte planeras att öka antal avgångar utan att det kommer fortsättningsvis att ligga på fem avgångar måndag till fredag.

– Skillnaden blir att antalet stolar i flygplanen kommer att öka. Det minsta vi har är 150 stolar och det största har 180. Vi försöker anpassa utbudet efter efterfrågan, säger Lennart Dufva och fortsätter:

– Vi vet att det är etableringar på gång i Skellefteå. Vi funderar på att öka antalet morgonavgångar då vi har mest passagerare, men vi vill vänta och se att det verkligen blir tillväxt.

Publikfrågor

En publikfråga som ställdes var att det finns önskemål om fler avgångar istället för fler stolar i planen.

– Vi måste ta hänsyn till helheten och se till att planen har beläggning åt bägge håll, svarade Lennart Dufva.

En annan fråga var priset på biljetter till och från Skellefteå som ökat kraftigt efter att konkurrensen från Norwegian försvann.

– För oss handlar det om att hitta lönsamhet under lång tid. Våra morgonavgångar från Skellefteå och klockan 17.50 tillbaka på vardagar är priserna högre på grund av att många vill åka då, sa Lennart Dufva, ansvarig för SAS svenska flyglinjer.

En annan i publiken undrade om det är skillnad på priset mellan Skellefteå och Arlanda jämfört med Göteborg och Arlanda. Representanterna från SAS kunde inte svara på det eftersom de inte hade med sig de siffrorna. Men den frågan skickades vidare till flygrådet.

Anmäl till Pressombudsmannen Rätta artikeln Skriv ut