Ingen kris hos Malåföretag - rekryterar och ökar produktionen

Malåföretaget Impulse Radar Group fortsätter att växa. Gunilla Höglund har rekryterats som produktionsledare och Lena Lönnberg blir administrativ chef. ”Det går fruktansvärt bra för oss”, säger vd Tommy Leijon.

Lena Lönnberg och Gunilla Höglund

Lena Lönnberg och Gunilla Höglund

Foto: Pressbild

Malå2020-04-02 08:00
Lena Lönnberg och Gunilla Höglund
Lena Lönnberg och Gunilla Höglund

Gunilla Höglund kommer närmast från en tjänst som produktionschef hos verkstadsföretaget Hultdins i Malå och Lena Lönnberg, som börjar hos Impulse Radar om en månad, är idag kyrkokamrer hos Malå församling.

– Jag anställde en gång i tiden Lena som ekonomichef hos Malå Geoscience när jag var vd där och sedan har hon också haft samma tjänst hos Guideline Geo i Malå, berättar Tommy Leijon.

Företaget har i dagarna också rekryterat en säljassistent i Umeå, Carola Blomqvist Maphosa, som närmast kommer från Ålö AB och nu ska man även ta in ytterligare tre produktionstekniker i Malå.

– Här är det inte tal om några permitteringar utan vi producerar för fullt och fyller också lagren så att vi är redo att leverera när den ekonomiska krisen som coronaviruset orsakat är över.

Han betonar vikten av att hålla hjulen rullande så att företagets leverantörer kan hålla igång sin produktion.

– Vi har som ambition att ha de flesta underleverantörerna på hemmaplan, vilket är en stor fördel i dessa coronatider.

Om några veckor kommer Impulse Radar att släppa en helt ny produkt på marknaden. Här är Tommy Leijon hemlighetsfull.

– Det ska bli spännande att se hur marknaden reagerar på den.

Till sommaren släpps också en ny produkt vilken man redan berättat om för sina kunder.

– Det är en markradar som inte går så djupt men som visar mycket detaljer. Den kan till exempel användas vid inspektion av broar för kontroll av konditionen på armeringsjärn.

Tommy konstaterar att bolaget har en mycket god likviditet och dessutom har de inga lån.

– Vår ordernivå är på toppnivå och vi får löpande in nya order, avslutar Tommy Leijon.

2019 hade företaget en omsättning på drygt 32 miljoner kronor och resultatet landade på 13 miljoner kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!