Pontus får mest hat av vuxna: "Skriver att jag borde ta bort mig"

Det är inte bara unga som sprider hat i sociala medier.
– Värst är vuxna på Facebook, säger Pontus Johansson som har fått mer hat ju mer han vuxit i sociala medier.

Pontus Johansson lägger ut en del fula kommentarer och meddelanden på sin "wall of shame".

Foto: Herman Öberg

Luleå2025-05-09 21:00

Nyheten i korthet

  • Pontus Johansson, känd som "Riktiga Pontus" på sociala medier, upplever att han får mest hat från vuxna, särskilt män, på Facebook.
  • Vissa kommentarer har varit så grova att han menar att de kunnat vara livshotande för någon i en mer sårbar situation än honom själv.
  • Trots att han själv kan hantera hatet, är han orolig för unga som kanske inte kan det och uppmanar till mer ansvarstagande på sociala medier.

När Kuriren skrev om hatet på nätet, inte minst på Tiktok där ungdomarna finns, reagerade han.

För hur bra förebilder har de?

Han tycker att plattformen Facebook är värst för honom. Där är det vuxna, oftast män, som inte kan hålla sig ifrån att skriva något elakt.

En del drar sig inte för något, och tar upp bipolära sjukdomen som Pontus Johansson har varit öppen med.

Han tar upp ett exempel:

– Han skrev om bipolär sjukdom och att man borde ta bort sig. Ett jättelångt meddelande. Jag svarade att det var tur som fan att han skickade det till mig. Hade han skickat det där till någon som i stunden inte hade kunnat tackla det hade det ju kunnat ta livet av den personen. Så tänk dig för helvete för, skrev jag. Då bad han om ursäkt. Men vad i helvete, tänk dig för innan.

Pontus Johansson, i sociala medier mer känd som Riktiga Pontus, menar att han kan ta det mesta även om kommentarerna tenderar att gå över gränsen ibland. 

– Jag är ändå 37 år gammal och har fått lite skinn på näsan. Jag visste vad jag gav mig in på. Men jag hade inte velat ha en sådan här plattform när jag var 15-16 år gammal och tyckte att det var viktigt vad folk tycker om en.

Han fortsätter:

– Om de skriver att jag är fet, ful och trög ... det spelar ingen roll. Det är ofta människor som är på samma plats i livet som gör det här. För min del är det medelålders män som skickar något. Kanske en procent av de som har skickat fula saker har varit kvinnor. Sedan är det äldre män på Facebook och unga pojkar på Tiktok.

Influeraren i Råneå reagerar på att de som hatar ofta gör det helt öppet. Det är inte längre anonyma konton som står bakom elaka kommentarer.

– Jag tror att det är vuxna män som mår jättedåligt, som inte kan ta tag i sitt egna mående och som låter det gå ut över andra i stället för att ta tag i sina egna problem.

Pontus Johansson
Pontus Johansson
Pontus Johansson
Pontus Johansson
Pontus Johansson
Pontus Johansson

Vi får de sociala medier vi förtjänar. Algoritmer skapar ditt flöde baserat på hur du har använt plattformen tidigare.

Pontus Johansson pratar gärna direkt till unga för att inspirera och ge dem råd, men det är inte det som får störst plats.

– Så fort jag gör innehåll som jag tycker är viktigt får det inga visningar, jämfört med sådant som är helt hjärndött. Ju dummare innehåll jag gör desto fler visningar får det.

– Så jag kan lägga ut något som jag tycker är viktigt för ungdomar, som får 10 000 visningar. Och så kolsyrar jag pölsa och får 200 000 visningar. Men de där 10 000 kanske gjorde stor skillnad ändå, så det är en balansgång av att göra roligt och viktigt för att nå ut brett.

För att motverka hatet har Pontus en så kallad "wall of shame" där han publicerar hat han får, inspirerad av Linnéa Claeson som visade en del av de sexuella trakasserier hon utsattes för i sociala medier. Det har gett en viss effekt, tror han, för att skrämma bort en del hat.

Han är kluven över plattformarna som han själv verkar på i dag.

– Jag tror inte att sociala medier har så bra påverkan på människor just nu. Jag tror att plattformarna behöver ses över och så bör mänskligheten fundera över vad man ska göra med dem. Det känns som att det är alldeles för många som far illa och att det är så mycket skadligt innehåll som premieras för att det betalar mest.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!