Skellefteföretag vinnare i Venture Cups regionfinal

När regionfinalen i Venture Cup i kväll avgjordes i Luleå kammade Skellefteföretaget PreOption hem priset som regionens ”Game Changer”. Bakom företaget står Albin Mannberg och Harry van der Veen. Förutom priset på 50 000 kronor får de nu tävla vidare i Sverigefinalen som genomförs i Stockholm den 12 september.

– Idag läser vi tre år på gymnasiet innan vi därefter läser fem år till på högskola eller universitet utan att egentligen veta vad studierna kommer att resultera i, säger Albin Mannberg.

– Idag läser vi tre år på gymnasiet innan vi därefter läser fem år till på högskola eller universitet utan att egentligen veta vad studierna kommer att resultera i, säger Albin Mannberg.

Foto: Arkivbild: Lars Westerlund

Luleå2018-05-22 21:33
– Idag läser vi tre år på gymnasiet innan vi därefter läser fem år till på högskola eller universitet utan att egentligen veta vad studierna kommer att resultera i, säger Albin Mannberg.
– Idag läser vi tre år på gymnasiet innan vi därefter läser fem år till på högskola eller universitet utan att egentligen veta vad studierna kommer att resultera i, säger Albin Mannberg.

– Idag läser vi tre år på gymnasiet innan vi därefter läser fem år till på högskola eller universitet utan att egentligen veta vad studierna kommer att resultera i, säger Albin Mannberg i ett pressmeddelande.

PreOptions affärsidé är att matcha elever och studenter med arbetsgivare. Företaget har helt enkelt skapat en samlingsplats för arbetsgivare där de har möjlighet att finna framtidens talanger. Företagen kan stärka sina arbetsgivarvarumärken genom att marknadsföra sig mot framtidens kompetens och eleverna får en bättre inblick i de olika företagen och en uppfattning om fördelarna med att arbeta hos de olika arbetsgivarna.

Utöver att vara en samlingsplats och skapa marknadsföringsmöjligheter möjliggör PreOption en matchning mellan eleverna och arbetsgivare, där eleverna får möjligheten till att följa med och skugga under två dagar på olika arbetsplatser. Där syftet är att se, lära och förhoppningsvis få svar på några av alla de frågor som gymnasieelever och studenter kopplar till sina framtida arbetsgivare.

– Idag läser vi tre år på gymnasiet innan vi därefter läser fem år till på högskola eller universitet utan att egentligen veta vad studierna kommer att resultera i, säger Albin Mannberg i ett pressmeddelande.

Samtliga vinnare i regionfinalen.
Samtliga vinnare i regionfinalen.

Övriga vinnare:

The Fit - Vinnare av priset Top Tech

Idé:The Fit utvecklar mobil kroppsskanner teknik som skapar digitala kroppspass innehållande en 3D-avatar med användarens kroppsmått. Genom att förena 3D-skanning och artificiell intelligens, förändrar The Fit framtidens online-upplevelse

Team: Lisa LindvallOrt: Kalix

Ther-Appy - Vinnare av priset Impact Maker

Idé: Digitalt självhjälpsprogram som hjälper människor att öka sitt inre välbefinnande. Det unika med detta koncept är att det bygger på en animerad förklaringsmodell som visat sig vara effektiv på att öka både förståelse och motivationen hos individen.

Team: Joakim BlomqvistOrt: Umeå

Lärosäte: Umeå Universitet

FreezFiler - Vinnare av priset Student Superstart

Idé: Freezfiler överblickar provers plats i -80°C laboratoriefrysar utan manuell hantering. Prov och tillgängligt utrymme kan hittas utan att frysen öppnas. Detta reducerar risken för skador på prov. Det sparar även utrymme, energi samt tid och kostnader.

Team: Barbara Terebieniec, Cristian Klein & Stephan Skrodzki

Ort: Umeå & Berlin

Lärosäte: Umeå Universitet

Venture Cup är tävlingen för morgondagens entreprenörer som kopplar ihop experter från näringslivet med framtidens entreprenörer och erbjuder en process för alla som bär på en idé. Venture Cup grundades 1998 på initiativ av McKinsey & Company i samarbete med Chalmers Universitet, Göteborgs Universitet och Innovationsbron. Venture Cup stöds av Sveriges alla stora universitet och drivs i partnerskap med den privata och offentliga sektorn. Sedan starten 1998 har mer än 15 000 affärsidéer tävlat och cirka 30 procent av idéerna har blivit affärer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!