De senaste tio åren har besöksnäringen fördubblats i Swedish Lapland. Erika Mattsson vd för Swedish Lapland Visitors Board konstaterar att det är de innovativa entreprenörerna, ofta småföretagare, som skapar nya reseanledningar och är själva grunden till att näringen växer.
– Sedan har vi ett smart system i hur vi gemensamt arbetar tillsammans med platsens utveckling, företagens affärsutveckling och gemensam bearbetning av marknaden för att öka företagens säljkontakter och kännedomen på marknaden om vår destination, säger hon i ett pressmeddelande.
Under 2018 spenderade en besökare 1 800 kronor per dag på olika inköp på destinationen, vilket är en ökning på 39 procent över de tre senaste åren. Under samma period har antalet gästnätter ökat med 10 procent.
– Genom att aktivt och strategiskt satsa på att öka intäkten per gäst bygger vi upp hållbara värden som finns kvar även i morgon. Det är också därför som vi har som mål att fördubbla omsättningen, och inte gästvolymen, fram till år 2020, berättar Maria Sirviö omvärldsstrateg på Swedish Lapland Visitors Board.