Rekordår för antalet gästnätter i Swedish Lapland

Under 2018 har destinationen Swedish Lapland ökat sina gästnätter med 5 procent. Det visar den preliminära inkvarteringsstatistiken från SCB. Andelen utländska gästnätter ökar från 29 till 34 procent.

2018 blev ett rekordår för Swedish Lapland.

2018 blev ett rekordår för Swedish Lapland.

Foto: Peter Rosén

Luleå2019-02-07 14:25
undefined
2018 blev ett rekordår för Swedish Lapland.

Det handlar om ett rekordår för Swedish Lapland och en ökning högre än rikssnittet. Under nio av tolv månader har besökarantalet varit det högsta någonsin.

– Vår redan starka vintersäsong fortsätter öka med 13 procent jämfört med föregående år. Men ännu viktigare för näringens utveckling är att vi ser att ökningen är fördelad över hela året för de marknader vi bearbetar, berättar i ett pressmeddelande vd Erika Mattsson.

Hon tycker också att det är extra roligt att Swedish Lapland 2018 passerade gränsen om en miljon utländska gästnätter.

2018 fick både Skellefteå och Kiruna ett direktflyg från Rotterdam respektive Amsterdam, en sommartid och en vintertid. En etablering som följdes upp med en målinriktad marknadsbearbetning och ökning av holländska gästnätter med 45 procent.

Marknadschef Johanna Ögren konstaterar att Swedish Lapland har mycket som attraherar den holländska resenären - dels fly and drive-konceptet som passar bra sommartid, dels vintertid isar som attraherar den holländska skridskoligan.

– Det tar tid att bygga upp kännedom om en ny destination hos resenären, därför är det roligt att se att vi redan första året vi är igång, lockar hit rejält många nya holländska gäster, säger hon.

Johanna Ögren berättar vidare att digitala sommarkampanjer mot framför allt Norge har varit framgångsrika 2018, både när det gäller att få hit campinggästerna och sedan att få dem att stanna några nätter extra. Från maj till september registrerades högsta antalet norska gästnätter någonsin.

– Tillsammans med destinationens campingföretag har vi riktat digital annonsering kring aktuella evenemang och erbjudanden till de norska gäster som redan befunnit sig på plats här i regionen för att få dem att stanna längre, säger hon.

Nyckelmarknader som Storbritannien och Tyskland har också ökat under 2018 men de snabbast växande marknaderna är Nederländerna, USA och delar av Asien – framför allt Indien, Singapore och Taiwan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!