Gränsöverskridande turistsamarbete i norr

Den andra fasen av Interregprojektet Visit Arctic Europe, där Swedish Lapland Visitors Board är en av projektägarna, drar nu igång. Den här gången deltar 125 företag vilket är en ökning med ett trettiotal jämfört med förra projektfasen.

Projektets främsta mål är att bidra till ökad lönsamhet för turismbranschen och därigenom skapa nya möjligheter till sysselsättning och entreprenörskap i det arktiska Europa.

Projektets främsta mål är att bidra till ökad lönsamhet för turismbranschen och därigenom skapa nya möjligheter till sysselsättning och entreprenörskap i det arktiska Europa.

Foto: Swedish Lapland Visitors Board

Luleå2018-09-11 20:27
Projektets främsta mål är att bidra till ökad lönsamhet för turismbranschen och därigenom skapa nya möjligheter till sysselsättning och entreprenörskap i det arktiska Europa.
Projektets främsta mål är att bidra till ökad lönsamhet för turismbranschen och därigenom skapa nya möjligheter till sysselsättning och entreprenörskap i det arktiska Europa.

Förutom Swedish Lapland Visitors Board är också Finnish Lapland Tourist Board och Northern Norway Tourist Board projektägare.

I projektets första fas, som pågick 2015-18, skapades gränsöverskridande samarbeten mellan såväl turistföretag som destinationer och återförsäljare i resebranschen. Något som lockade över 30 000 nya resenärer till regionen.

Tack vare ett lyckat samarbete tilldelades Visit Arctic Europe i ifjol priset ”Arctic Award” i kategorin ”Overcoming Critical Mass” instiftat av Arctic Cooperation som är ett samarbete mellan fyra EU-program.

Huvudsakliga syftet för Visit Arctic Europes andra fas är att fortsätta det gränsöverskridande arbetet att utveckla Finnish Lapland, Swedish Lapland och Northern Norway som ett helårsbaserat, hållbart och högkvalitativt resmål. Fokus kommer att ligga på marknadsföring, tillgänglighet och kompetensutveckling. Man kommer exempelvis att sträva efter att utveckla fler internationella flygförbindelser till området samt jobba för att skaffa utökade och övergripande digitala färdigheter bland deltagande företag.

Projektets främsta mål är att bidra till ökad lönsamhet för turismbranschen och därigenom skapa nya möjligheter till sysselsättning och entreprenörskap i det arktiska Europa. I fortsättningsfasen strävar man efter en ökning med 10 procent i gästnätter från utvalda marknadsområden och säsonger, med avsikt att skapa helårsverksamhet för de regioner som deltar i projektet.

– Vi är otroligt glada att vi får fortsätta det fruktsamma gränsöverskridande arbetet tillsammans med våra partners i norra Finland och Nordnorge där vi får möjligheten att utvecklas tillsammans, säger Petronella Modin, tf vd Swedish Lapland Visitors Board.

Destinationerna i Visit Arctic Europe består av finska Lappland, Norrbottens 14 kommuner samt Skellefteå och Sorsele i Västerbotten samt de tre nordligaste fylkena i Norge – Nordland, Troms och Finnmark.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!