En tyst minut inledde skoldagen pĂ„ ĂrnĂ€sskolan under tisdagen, dĂ„ elever och personal vaknade upp till en verklighet dĂ€r en vĂ€n, klasskamrat och elev inte finns bland dem lĂ€ngre. Kuratorer, skolpsykolog och extra personal Ă€r pĂ„ plats i skolan och nĂ€rvaron av vuxna kommer att vara högre nu och en tid framöver. Detta för att svara pĂ„ elevernas frĂ„gor, möta funderingar, oro och sorg efter det intrĂ€ffade, uppger Maarit Enbuske.
â Grundskolans ledning var i skolan redan i gĂ„r och hade ett möte med personalen, för att göra en plan för denna dag med vĂ„r krisledning. Nu pĂ„ morgonen har de ocksĂ„ haft ett kort möte. Eleverna har samlats med sina lĂ€rare i de olika klasserna. Vi mĂ„ste vara extra lyhörda för att stötta dem, sĂ€ger hon.
Skolschemat kommer att följas sÄ lÄngt det Àr möjligt, dÄ det i sig skapar struktur och trygghet, enligt Maarit Enbuske.
Kan ni se att skolan har brustit pÄ nÄgot sÀtt i samband med hÀndelsen?
â Vi mĂ„ste nu se över vad som hĂ€nt internt. Men det hĂ€r handlar om lite större elever och som man inte kan följa pĂ„ samma sĂ€tt som man gör med mindre barn. De har sina raster, de besöker toaletten. Det Ă€r omöjligt att vara med varje elev, varje minut.
Skolan Àr en plats dÀr barn ska kunna kÀnna sig trygga. Har skolan brustit i ansvar dÀr?
â Vi kommer helt klart att titta nĂ€rmare pĂ„ det, hur det hĂ€r kunde hĂ€nda pĂ„ skolan. Hade skolan kunnat jobba annorlunda? Vi kommer ocksĂ„ att utreda vad vi kan göra för att förhindra att nĂ„got liknande inte hĂ€nder igen.
Maarit Enbuske pÄpekar att det fort blir ringar pÄ vattnet nÀr informationen sprids bland skolelever i hela kommunen.
â Vi vet ju att barn och ungdomar har vĂ€ldigt tĂ€t kontakt med varandra och vi mĂ„ste verkligen jobba brett med det hĂ€r.
Kort efter hÀndelsen fylldes sociala medier av elevers kÀnslofyllda hÀlsningar till sin avlidna kamrat, men ocksÄ spekulationer kring vad som kan ha intrÀffat i samband med dödsfallet.
â Det jobbar skolorna med hela tiden, vad som hĂ€nder pĂ„ nĂ€tet, hur man bör bete sig dĂ€r, vad man skriver.
Kommer ni att vidta nÄgra ÄtgÀrder gÀllande den rent fysiska miljön i skolan?
â Vi jobbar alltid med att involvera personalen, om de ser saker som hĂ€nder. Det Ă€r alla vuxnas ansvar att se om det Ă€r nĂ„got oroande som sker inom skolans omrĂ„de oavsett vad det Ă€r.
Vad kan du sÀga till förÀldrar och andra som undrar om LuleÄs skolor Àr en trygg miljö för deras barn?
â Det kan jag sĂ€ga generellt att LuleĂ„s skolor Ă€r en trygg plats. Jag fĂ„r ju alla anmĂ€lningar om tillbud och de följs upp hela tiden. Jag har inte kunnat se nĂ„gon uppĂ„tgĂ„ende trend nĂ€r det gĂ€ller allvarliga hĂ€ndelser i skolorna.