82-åring hotades och skadades av knivman – SOS Alarm tog inte larmet på allvar

Gång på gång försökte den 82-årige mannen larma om sin situation – men utan framgång. "Oerhört beklagligt", säger Sara Hummerdal, pressansvarig vid SOS Alarm till
.

Foto: Norran

Luleå2019-06-18 07:07
undefined

Som Norrbottens Media berättade i helgen uppgav den utsatte 82-åringen att han tvingats ringa larmnumret 112 en handfull gånger innan larmoperatörer förstod allvaret.

– Jag sa att jag ville ha ambulans och polis till platsen, för att jag hade en kille som står med en kniv mot halsen på mig.

Knivdrama i byn: "Han skulle skära halsen av mig"

Under dessa dramatiska minuter blev den drogpåverkade 34-åringen allt mer brutal.

I tumultet ringer både offret och gärningsmannen vid upprepade tillfällen SOS Alarm. Vid ett av samtalen med 34-åringen ska larmoperatören suckande ha sagt: ”Sluta nu. Du har ringt hela förmiddagen.”

Sarah Hummerdal, pressansvarig vid SOS Alarm, uppger att en intern utredning kommer att påbörjas.

– Vi är ledsna för att den här mannen blivit felaktigt behandlad. Så får det inte gå till. Man ska känna sig trygg när man ringer SOS Alarm, säger Sarah Hummerdal.

Hur kan det bli så här och ska människor behandlas på det här sättet?

– Det är oerhört beklagligt när människor upplever att de inte blir korrekt bemötta. Vi måste titta närmare på det här för att klarlägga allt som har hänt. Det jag kan säga i dag är att det är en mängd samtal som har kommit in gällande samma händelse. De kopplades över till polisen, för det här bedömdes vara ett polisiärt ärende.

Misstänkt mordförsök utanför Luleå

Dramat kommer att analyseras av personal på SOS Alarm.

– Vi har gått igenom händelseförloppet, lyssnat på samtalen och pratat med den berörda medarbetaren för att undvika att något liknande inträffar igen. När vi gör utredningar ser vi över alla delar av vårt ansvar, allt från larmade av resurser till vårt bemötande, säger Sarah Hummerdal.

Peter Johansson/ Norrbottens Media

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!