Besöksnäringen blir allt viktigare

Positiv bild. Helena Renström, marknadschef på Skellefteå kommun, gästade Torpet.

Positiv bild. Helena Renström, marknadschef på Skellefteå kommun, gästade Torpet.

Foto: Positiv bild. Helena Renström, marknadschef på Skellefteå kommun, gästade Torpet.

Livsstil & fritid2017-02-13 11:20

Vid Riksbyggen Torpets café Astrid den 35 jan var Helena Renström, marknadschef - Skellefteå kommun, gäst.

Helena beskrev att människor har börjat söka andra upplevelser än tidigare. Luft och natur betyder mer nu än förr. En begivenhet som kan nämnas i dessa sammanhang är inslag som älvsflotten. ( Som mest ca 13.000 personer vid de olika artistbesöken).

Nya restauranger i Bryggarbacken och dess närhet, genom privata investeringar, har breddat antalet näringsställen. 930 miljoner kronor årligen omsätter besöksnäringen. En siffra som väntas öka - en av de snabbast ökande i norra Sverige. Sysselsättningen ökar och är över riksgenomsnittet.

Något hundratal bostäder fullgjordes 2016 och ca 1500 planeras de närmaste åren. 3600 på längre sikt. Under 2016 föddes närmare 900 barn i kommunen vilket beror på stora barnkullar i början av 90-talet.

Gamla Pansalen fylls av nya och unga företagare som även hjälper andra företag med olika frågor. Ca 5 miljarder kronor planeras för investeringar de närmaste åren - bl a kulturhus, resecentrum och Norrbotniabanan.

Ytterligare begivenheter för besökare och skelleftebor är vintersim, snöbio, pride-och musikfestivalerna. Helenas framträdande uppskattades högt. Hon tog välförtjänt emot kraftiga applåder och föreningens t-shirt.

För utsökt och smakfullt fikabröd svarade paret Monika Lindgren och Alf Lindén.

Ove Lundqvist

Positiv bild. Helena Renström, marknadschef på Skellefteå kommun, gästade Torpet.
Positiv bild. Helena Renström, marknadschef på Skellefteå kommun, gästade Torpet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!