Peter Swaffer beskriver arbetet med utredningen som att det handlar om tragiska omständigheter men att det är ett bra och motiverat team som arbetar tillsammans för att hitta olyckans förklaring.
Peter Swaffer beskriver arbetet med utredningen som att det handlar om tragiska omständigheter men att det är ett bra och motiverat team som arbetar tillsammans för att hitta olyckans förklaring. Foto: Abebe Asres//Västerbottens-Kuriren

”Har en ganska klar bild av vad som skett”

Flygplanets stigning, ett väderomslag, en tung och obalanserad last. Det är några av de pusselbitar som Statens haverikommission lägger samman för att fånga orsaken till flygplansolyckan, rapporterar Västerbottens-Kuriren.

Statens haverikommission presenterade vid en presskonferens på onsdagen en första statusrapport ifrån de pågående utredningarna efter flygolyckan söndagen den 14 juli.

– Vi är bara i början på vår utredning. Mycket arbete återstår, påpekar Peter Swaffer, avdelningschef på Statens haverikommission med ansvar för utredningen.

Vädret förändras

Hans presentation tog sin utgångspunkt i förhållandena runt flygningen söndagen den 14 juli. Den som slutade med att de åtta fallskärmshopparna och piloten i planet omkom då planet, strax efter klockan två på eftermiddagen, störtade på Storsandskär i Umeå.

Peter Swaffer beskriver att det som händer de sista minuterna före olyckan är att vädret förändras. Det blir molnigare. Umeå fallskärmsklubb hade tidigare på dagen genomfört två hopp i ett klarare väder. Piloten vänder sig till flygledarna och begär att få stiga högre.

– Planet stiger upp till 4 200 meters höjd. Piloten vill ta sig över molnen, konstaterar Peter Swaffer.

I närområdet fanns en övervakningskamera som spelade in ljud. Besättningen bar minnesenheter som registrerade höjd och lufttryck. Tack vare insamling av detaljfakta räknar Statens haverikommission att den kommer att kunna hitta orsaken till flygolyckan.
I närområdet fanns en övervakningskamera som spelade in ljud. Besättningen bar minnesenheter som registrerade höjd och lufttryck. Tack vare insamling av detaljfakta räknar Statens haverikommission att den kommer att kunna hitta orsaken till flygolyckan. Foto: Johan Löf//Västerbottens-Kuriren

”Plötslig vändning”

Det är i samband med stigningen som farten plötsligt avtar.

– Vid en given punkt gör planet en plötslig vändning, konstaterar Peter Swaffer.

Samtidigt sjunker planet, eller snarare dyker.

– En mer än 45-gradig dykning. Därefter går färden rakt vertikalt ner med en betydligt lägre fart, säger Peter Swaffer.

Peter Swaffer, till höger, leder utredningen. Mikael Karanikas, till vänster, är utredningsordförande vid Statens haverikommission.
Peter Swaffer, till höger, leder utredningen. Mikael Karanikas, till vänster, är utredningsordförande vid Statens haverikommission. Foto: Abebe Asres//Västerbottens-Kuriren

Onormalt överbelastat

Den tekniska undersökningen av flygplansdelarna har slagit fast att flygplanet gick sönder på grund av att det blev onormalt överbelastat. Hastigheten sjönk när flygplanet under färd trasades sönder. Ljudupptagningar från närområdet har visat att flygplanets motor är igång större delen av förloppet.

En viktig detalj från planets delar är att märken på dörren visade att dörren vid nedslaget var helt öppen och låst i det öppna läget. En genomgång av lastens vikt visar att massan ombord var något för tung. Planet var vid start också något baktungt lastat.

– Vikten är något över den tillåtna massan. Att det var något tyngre är inte huvudorsaken till det som hänt men det bidrar inte till att ta sig ur ett ogynnsamt flygläge, säger Peter Swaffer.

UMEÅ 20190918 Peter Swaffer, avdelningschef för luftfart på Statens haverikommission,
UMEÅ 20190918 Peter Swaffer, avdelningschef för luftfart på Statens haverikommission, Foto: Patrick Trägård//TT

”Arbetar med spår”

Den fakta han presenterade under onsdagen ger ännu inte en helt klar bild av orsaken till olyckan men enligt Peter Swaffer kommer Statens haverikommission att kunna presentera en förklaring till olyckan.

– Vi arbetar med spår och teorier som måste verifieras men vi har en ganska klar bild av det som hänt. När vi binder ihop de punkter vi har ser vi ett ganska tydligt händelseförlopp.

Några av de minnesenheter passagerarna bar på sig har gett värdefull fakta om höjd och lufttryck. Väderobservationerna är också betydelsefulla. Enligt Peter Swaffer går det inte att utesluta att väderomslaget bidrog till olyckan.

– Moln tornade upp sig. Det finns risker med att flyga i moln. Det kan vara en försvårande omständighet. Piloten var inte tränad för att flyga i sådan meteorologiska förhållanden. Där det inte finns visuella referenser, säger Peter Swaffer.

Peter Swaffer, avdelningschef för luftfart på Statens haverikommission.
Peter Swaffer, avdelningschef för luftfart på Statens haverikommission. Foto: Patrick Trägård//TT

Öppen dörr

Det kan finnas flera förklaringar till flygplanets öppna dörr. Det kan handla om att planet var förberett för hopp men det kan också handla om att passagerarna försökt ta sig ut ur planet när det störtade. Flygplanets öppna dörr kan ha påverkat olycksscenariot.

– Vi kan inte utesluta det men finner det inte sannolikt, säger Peter Swaffer.

Utredningsteamet träffade tidigare under onsdagen de omkomnas anhöriga. Peter Swaffer har en fortsatt dialog med dem.

– Jag har öppnat dörren för dem. De är alltid välkomna att höra av sig. Vi kommer att ha ett nytt sammanträde med dem senare i höst, säger Peter Swaffer.

Kartan visar hur planet plötsligt vänder.
Kartan visar hur planet plötsligt vänder. Foto: Patrick Trägård//TT

”Inga större nyheter”

Johan Hellström, chefsinstruktör vid Umeå fallskärmsklubb, var på plats vid Statens haverikommissions presskonferens. Han månar om att hejda spekulationerna omkring olyckan.

– Det är för tidigt att dra slutsatser. Jag tycker att man bör hedra dem som var ombord med att inte spekulera. Det kommer att ta sin tid att reda ut det här. Det jag fick höra i dag är för mig inga större nyheter, säger Johan Hellström.

Han tillägger att omständigheterna runt olyckan tyder på att de som var ombord på planet omkom omedelbart. Det blev inte ett utdraget lidande vilket han upplever som en tröst i sorgearbetet.

– De som fanns ombord på planet somnade in väldigt fort, säger Johan Hellström.

Flygresan minut för minut

13.34 Flygplanet lämnar flygplatsen

13.35 lyfter Mats Johansson som flyger ett eget plan strax bakom fallskärmshopparna i flera minuter.

13.55 Planet ligger över Obbola i kurs mot Holmsund. 3 750 meter

13.58 Över Holmsund vänder flygplanet tillbaka mot stan. 3 900 meter

13.59 Kurs rakt mot Umeå. Samtidigt närmar sig ett annat plan flygplatsen SCW282L från Bromma.

14 Planet är uppe i 4050 meter.

14.01 Flyget från Bromma är på väg ned för landning och ligger på 600 meter.

14.02 Fallskärmsklubbens flygplan girar åt höger för att cirkulera ett extra varv. Möjligtvis på grund av att flygplanet från Bromma ska in och landa. VK har kontaktat Luftfartsverket för att bekräfta den uppgiften men de vill inte uttala sig.

14.03 Planet ökar i höjd och fortsätter cirkulera.

14.04 Planet vänder tillbaka in mot Umeå. 4010 meter.

14.05 Brommaflyget landar. Mats Johansson som lyfte ungefär samtidigt som fallskärmsklubben är ute på en privat flygning och är nu på väg tillbaka. Han ligger ovanför Sörmjöle.

14.06 Planet ökar i höjd till 4 140 meter och har stadig rak kurs mot flygplatsen.

14.06.51 Planet är över Storsandskär. 4 110 meter.

14.07.07 Planet uppnår sin högsta uppmätta höjd på 4 170 meter precis när den passerat Storsandskär. Planet vänder skarpt kurs.

14.07.14 Planet har nu vänt tillbaka mot Storsandskär och börjar tappa höjd. 3 990 meter.

14.07.23 Planet håller rak kurs över Storsandskär och fortsätter tappa höjd. 3 300 meter

14.07.39 Planet är nu rakt ovanför nedslagsplatsen. 2 310 meter och börjar nu falla rakt ned.

14.07.49 Planet faller nästan hundra meter per sekund. 1 560 meter.

14.08.00 Under denna minut kommer de första larmen in till räddningstjänsten. 960 meter.

14.08.10 Sista uppmätta höjden på 390 meter.

14.08.43 Signalen försvinner.

Mats Johansson i det andra planet får meddelande av trafikledning att leta efter en haveriplats.

14.16 cirkulerar han över Storsandskär på 210 meters höjd och kan meddela räddningshelikoptern var haveriplatsen är.

Källa: Swedavia Airports

Kerstin Eriksson//Västerbottens-Kuriren

Manne Berggren Wiklund//Västerbottens-Kuriren

  1. Planet var inte för tungt vid olyckan

  2. Nästa steg: Fallskärmsklubben letar flygplan

  3. ”Har en ganska klar bild av vad som skett”

  4. Första fallskärmshoppet sedan olyckan i Umeå: Avlidne Carls minne hedrades

  5. Inga fel på planet – utredningen visar en annan orsak

  6. Insamling startad för att skicka Benjamins kvarlevor till USA

  7. ”Klockan stannade och marken rämnade”

  8. Flygmodell i Umeåkrasch stoppas i fler länder

  9. "Jag har över 300 flygtimmar i det planet"

  10. Frans skulle ha varit med på olycksplanet – ändrade sig i sista stund

Anmäl till Mediaombudsmannen Rätta artikeln Skriv ut
Aktuell artikel (1 av 1)
”Har en ganska klar bild av vad som skett”