Andreas Olofsson, vd för Skellefteå Buss.
Andreas Olofsson, vd för Skellefteå Buss. Foto: Patrick Degerman

Den nya personalkritiken: Skellefteå Buss vd – ”Det känns inte optimalt”

Andreas Olofsson, Skellefteå Buss vd, berättar att de nu ska genomföra en arbetsmiljöutredning: ”Jag har haft ett konstruktivt möte med Kommunal.”

– Jag är medveten om att förtroendet för mig är ansatt, och det kan ta tid att bygga upp. Jag kommer precis från ett fackmöte som jag upplevde mycket konstruktivt där de omsatt åsikterna till konkreta synpunkter som jag kan ta avstamp i, säger han.

Tuff kritik på fackmöte om Skellefteå Buss: Namninsamling för vd:s avgång – ”Personal är rädda för repressalier”

Hur ser du på namninsamlingen?

– Det är klart att det inte känns optimalt att så många uttrycker en önskan att de inte vill ha mig kvar.

Hur påverkar det dina möjligheter att bedriva förändringsarbete?

– Vi måste tillsammans rita upp en målbild och enas om hur vi går vidare, nu ska vi bland annat göra en teknisk och social arbetsmiljöutredning. Tillsammans med den information vi får från Kommunal ger det oss ett brett underlag.

En del kritik handlar om att personal är rädda för repressalier?

– Jag känner inte igen mig i det. Men det är en av sakerna vi ska fortsätta arbeta på, att få en bättre struktur på dialogen, de nya arbetsplatsträffarna är en del i det, säger Andreas Olofsson.

Angående kritiken om trasiga bussar, säger Kristoffer Hedenström, trafikchef på Skellefteå Buss, att det i perioder har varit brist på bussar. Men främst under riktigt kalla veckor.

Andreas Olofsson, vd och Kristoffer Hedenström, trafikchef.
Andreas Olofsson, vd och Kristoffer Hedenström, trafikchef.

Hur ser du på att personal upplever sig tvingade att köra trasiga bussar?

– En person som vägrar köra en buss har aldrig tvingats till det, säger han.

De kanske inte vågar vägra?

– Så kan det naturligtvis vara. Men de allvarligare felen går verkstaden igenom. Dagens bussar är elektroniskt avancerade och vi upplever att det är små marginaler som gör att felkoder poppar upp. En kod som verkstaden bedömt som mindre allvarlig, kan upplevas som allvarligare av chauffören. Trafikfarliga bussar släpps inte ut i trafik, säger Kristoffer Hedenström.

Roger Marklund, Skellefteå Buss styrelseordförande, vill vänta med kommentarer tills han tagit del av namninsamlingen.

  1. Andreas Olofsson byter fil – får topposition inom Skellefteå taxi

  2. Avslutar sitt uppdrag – får ny topposition inom Skellefteå taxi

  3. Sambulansen tas nu i trafik – mer än ett år försenad

  4. Norrans grävsatsningar nominerade till Silversleven

  5. Norran gjorde att vi fick veta

  6. Styrelsens svar till personalen på Skellefteå Buss

  7. Den nya personalkritiken: Skellefteå Buss vd – ”Det känns inte optimalt”

  8. Tuff kritik på fackmöte om Skellefteå Buss: Namninsamling för vd:s avgång – ”Personal är rädda för repressalier”

  9. Personalen är trots allt din viktigaste resurs

  10. Vill ge Skellefteå Buss vd en chans: ”Måste bli slut på konflikterna”

Anmäl till Pressombudsmannen Rätta artikeln Skriv ut
Aktuell artikel (1 av 1)
Den nya personalkritiken: Skellefteå Buss vd – ”Det känns inte optimalt”