När Norran Affärsliv kommer på besök pågår en intensiv utbildning av medarbetarna på Storklinta Skidcenter när det gäller alla programvaror som behövs för att sköta administrationen av verksamheten.
– Dessutom har vi fått en säljutbildning så att vi bättre kan sälja och marknadsföra kalendern som funnits i 20 år. Den är mycket uppskattad av användarna ute på fältet som har behov av att kunna anteckna med penna och papper, säger Örjan Berglund som äger Storklinta Skidcenter ihop med Daniel Petersson och Jenny Bergqvist.
Daniel Petersson berättar att försäljningen av kalendern kommer att vara en bra kompletterande verksamhet för Storklinta Skidcenter, speciellt under tiden när skidbacken inte är i drift.
– Det är samma tänk här som när det gäller satsningen på event som vi också gör, förklarar han.
Under det första verksamhetsåret räknar det nya bolaget med att kunna sälja cirka 25 000 kalendrar.
– Och fler ska det bli när vi är varma i kläderna. Förutom att entreprenadföretagen köper in kalendern till sina medarbetare är det också en populär present att ge bort till deras kunder, säger Örjan.
Fredrik Alsgren, som arbetar med strategifrågor inom MobiPlus, finns den här dagen på plats i Jörn för att, tillsammans med webbdesignern Mikael Back, utbilda de nya ägarna till Profilkalender som produkten heter.
– MobiPlus arbetar med digitala produkter och den här fysiska kalendern var en något udda fågel i vår produktportfölj så därför sökte vi efter en ny ägare. Jätteroligt att verksamheten hamnade här i Jörn hos dessa drivna entreprenörer, berättar Fredrik Alsgren.
Pofilkalender var tidigare ett eget affärsområde inom Mobiplus i dotterbolaget Västsvenska Idékonsult med basen i Dalsjöfors, utanför Borås. Rättigheterna till den produkten har Profilkalendern i Jörn köpt för 3,2 miljoner kronor.
– Det här är en lönsam produkt som vi ser en stor potential i. Från Jörn kommer vi att sköta marknadsföring, försäljning och design medan tillverkningen sker hos ett tryckeri i Västra Sverige. Vi kommer genom den här verksamheten också att lära oss mycket om försäljning, vilket vi kan ha nytta av i våra andra verksamheter, avslutar Örjan Berglund.