När Mikael Lindberg började som vd för Jörnträhus i februari 2019 hade företaget 23 anställda.
– Så kom pandemin och det såg inte bra ut med orderingången men nu har det brakat på rejält och idag är vi 50 anställda och har fulla orderböcker, säger Mikael.
I fabriken finns idag två produktionslinor och för att öka produktionstakten sätter man i dagarna in ytterligare en lina.
– Det innebär att vi kan öka produktionstakten av fritidshus med cirka 40 procent. Vi behöver nu anställa ytterligare 10–12 personer för att bemanna den och nästa steg blir att börja arbeta tvåskift, vilket gör att vi kommer att anställa ännu fler medarbetare, berättar produktionschef Andreas Fällman.
Just nu driver Jörnträhus ihop med Arbetsförmedlingen och Lernia en elva veckor lång utbildning med tio personer som varvar teori med praktik.
– Det är en skräddarsydd utbildning så att eleverna efter utbildningen ska kunna jobba hos oss, berättar Andreas.
Han konstaterar att det är en bra blandning mellan de som arbetat länge hos Jörnträhus och de som är nya.
– Kanske blir det ibland en liten utmaning för de erfarna som ska lära upp de nya samtidigt som de ska hinna bidra till produktionen men det fungerar trots allt riktigt bra, säger Andreas.
Nu har företaget ute en annons där de söker en projektledare.
– Till den tjänsten har vi 42 sökande så det verkar finnas ett stort intresse av att arbeta hos oss, berättar Mikael.
2020 omsatte Jörnträhus drygt 60 miljoner kronor och Mikael Lindberg konstaterar att i år kommer Jörnträhus att omsätta 85–90 miljoner kronor
– Nästa år räknar vi med att komma en bra bit över 100 miljoner för att 2024 nå 200 miljoner i omsättning, säger Mikael Lindberg.
Efterfrågan har ökat både på fritidshus och byggelement till flerbostadshus.
– Vi säljer många fritidshus för åretruntbruk som sätts upp runt om i Norrland, från kust till fjällvärld och när det gäller byggelementen är den största beställaren vår ägare Contractor som driver flera spännande bostadsprojekt, säger Mikael.
Han menar att en viktig framgångsfaktor för Jörnträhus är att de är flexibla.
– Vi har visserligen en produktkatalog men det handlar mest om inspiration. När man kommer till skott ordnar vi med kundanpassade lösningar som våra egna arkitekter tar fram, tillsammans med kunden. Ibland utgår de bara från en ”servettritning”, avslutar Mikael Lindberg.