Under onsdagen gick SMHI ut med en gul varning för regn och Äska över södra Sverige. Innan en varning skickas ut tittar myndigheten bland annat pÄ datamodeller som berÀknar hur mycket regn som kan komma.
ââSedan vĂ€ger vi ihop olika saker som Ă€r gynnsamt för att det ska bli som nu, som kraftig Ă„ska och stora regnmĂ€ngder, sĂ€ger Therese Fougman.
Tillsammans med lÀnsstyrelsen och Myndigheten för samhÀllsskydd och beredskap (MSB) finns grÀnsvÀrden för nÀr det kan vÀntas konsekvenser för samhÀllsviktiga funktioner.
ââI det hĂ€r fallet sĂ„g vi det redan i gĂ„r (tisdag, reds. anm.) och vi har sett det komma i flera dagar.
Beslut efter varning
VÀsttrafik varslade redan pÄ tisdagen om instÀllda avgÄngar och pÄ onsdagsmorgonen stÀlldes flera tÄgresor i VÀstsverige in. Men hur varningen pÄverkar företag Àr inget som SMHI förhÄller sig till, sÀger Fougman.
ââVi kan bara tala om hur förutsĂ€ttningarna ser ut: Det hĂ€r tror vi och hĂ€r Ă€r riskerna med det vĂ€der som Ă€r antĂ„gande. Sedan fĂ„r mottagaren fatta beslut om de ska köra.
Varningar slÄr fel
Under 2023 hade SMHI en trĂ€ffsĂ€kerhet pĂ„ 73 procent med sina varningar, enligt deras Ă„rsrapport. Det innebĂ€r att mer Ă€n var fjĂ€rde varning visade sig vara felaktig. 2022 var trĂ€ffsĂ€kerheten högre, 81 procent, men dĂ„ gick myndigheten ocksĂ„ ut med hĂ€lften sĂ„ mĂ„nga varningar. Ăkningen beror pĂ„ att 2023 var ett intensivt vĂ€derĂ„r.
ââI de allra flesta fall blir det som vi har tĂ€nkt. Ibland missar vi, det hĂ€nder. Det Ă€r fortfarande prognoser vi hĂ„ller pĂ„ med.
Men Àven om prognosen inte alltid slÄr in, Àr det inte frÀmst vÀdret i sig som SMHI varnar för.
ââNĂ€r vi ser att det riskerar att bli konsekvenser för samhĂ€llsviktiga funktioner sĂ„ gĂ„r vi ut med en varning, sĂ€ger Fougman.
RÀttad: I en tidigare version fanns en felaktig uppgift om nÀr VÀsttrafik stÀllde in tÄgavgÄngar.