ResenÀrer som drabbats av instÀllda tÄg möts av följande text pÄ SJ:s hemsida: "Just nu Àr det mÄnga som hör av sig med frÄgor om sina bokade sommarresor, vilket gör vÀntetiden hos SJ Kundservice lÀngre Àn vanligt."
ââMĂ„nga ringer till kundtjĂ€nst i onödan, de har inte fler svar. Det Ă€r viktigt att man i stĂ€llet följer ombokningslĂ€nken i meddelandet man fĂ„tt om det instĂ€llda tĂ„get. DĂ„ kan man boka om sin resa utan nĂ„gra extra kostnader, Ă€ven om den nya resan Ă€r betydligt dyrare. DĂ€remot bör de som har resplusbiljett höra av sig till oss, sĂ€ger presskommunikatören Jonas Olsson.
Att kundtjÀnsten överbelastas i perioder har att göra med att SJ inte informerar löpande om sina instÀllda tÄg, utan skickar ut besked om flera instÀllda tÄg pÄ samma gÄng.
ââVi har ocksĂ„ haft lite problem med bemanningen, men nu har vi 90 personer i kundtjĂ€nst som kan hjĂ€lpa kunderna. Men vill man undvika köer sĂ„ Ă€r det bra om man vĂ€ntar en dag eller tvĂ„ med att kontakta oss efter det att man fĂ„tt nĂ„got besked frĂ„n oss.
Förarbrist problemet
Att tÄg stÀlls in har att göra med att det rÄder brist pÄ lokförare.
ââDet har slutat fler förare Ă€n vad vi trodde. Exakt varför vet jag inte, det kan ha att göra med att det finns fler arbetsgivare nu och de problem vi hade i höstas med schemalĂ€ggningen. Vi funderar pĂ„ om vi ska starta en egen förarutbildning men det Ă€r en Ă„rslĂ„ng process som inte löser alla problem vi har just nu. Man fĂ„r rĂ€kna med att det kommer att stĂ€llas in tĂ„g Ă€ven under hösten, kanske Ă€nda fram till nyĂ„r, sĂ€ger Olsson.
Jonas OIsson tycker att det ser bra ut inför semesterperioden och att man alltid kommer fram Àven om den planerade avgÄngen stÀlls in.
ââOfta fĂ„r man ta ett tidigare eller senare tĂ„g samma dag. Ibland kan man behöva resa en eller tvĂ„ dagar senare, vilket jag naturligtvis beklagar.
Fler vagnar
För att sÄ mÄnga som möjligt ska kunna resa med tÄg kopplar SJ pÄ fler vagnar pÄ flera tÄgset. Nackdelen med detta Àr att om avgÄngen stÀlls in sÄ drabbar det mÄnga resenÀrer.
ââVi prioriterar ocksĂ„ strĂ€ckorna med mĂ„nga resenĂ€rer, som södra stambanan mot Malmö och Köpenhamn. Men samtidigt har vi ett samhĂ€llsansvar sĂ„ vi mĂ„ste köra pĂ„ alla strĂ€ckor.
Marco Andersson Àr försÀljningschef pÄ konkurrenten SnÀlltÄget.
ââDet kĂ€nns alltid farligt att skriva att trafiken flyter pĂ„ bra, men det har fungerat bra hittills. Vi har stĂ€llt in tvĂ„ avgĂ„ngar i Ă„r och det berodde pĂ„ stormen i JĂ€mtland i januari.
ââ- Sen kan det vara att vi behöver köra buss pĂ„ en delav strĂ€ckan pĂ„ grund av problem med spĂ„ret eller folk i spĂ„ren, skriver Marco Andersson i ett mejlsvar.
Solkurvor problem för Vy
Trafikverket har i uppgift att upprÀtta den tÄgplan med tidtabeller som tÄgbolagen kör efter. Trafikverket ska ocksÄ informera tÄgbolagen om banarbeten minst 18 veckor i förvÀg och vilken rutt tÄgen ska ta i stÀllet. Men Trafikverket fÄr nu kritik av Transportstyrelsen för att det inte hÄller tidsplanen. Det har hÀnt att tÄgbolagen fÄtt besked om banarbeten bara nÄgra dagar innan avgÄng vilket skapat stora problem.
Vy TÄg som bland annat kör tÄgtrafik i VÀrmland och nattÄg till Norrland Àr ett av de bolag som drabbats.
ââVi har varit tvungna att stĂ€lla in avgĂ„ngar mellan Stockholm och Narvik för att informationen om banarbetena kommit för sent, sĂ€ger Stefan Linder, affĂ€rschef för nattĂ„get.
Vy hade förra sommaren problem med att fÄ tag i personal men i Är ser bemanningen bra ut, enligt Linder. Men trafiken har störts av solkurvor, sidoförskjutningar av rÀlsen som uppstÄr av solvÀrme, bÄde i VÀrmland och i Norrland.