Oro för tÄgen i MÀlardalen: "MÄste lösa sig"

Om inget hĂ€nder kommer regionaltĂ„gen i MĂ€lardalen att sluta gĂ„ till hösten. Politiker i flera av Sveriges största stĂ€der förvĂ„nas – och oroas. Lös det, uppmanar de.

Pendlare pÄ ett av SJ:s regionaltÄg. Kommunpolitiker i flera stora stÀder oroas av beskedet att MÀlardalstÄgen ska sluta gÄ. Arkivbild.

Pendlare pÄ ett av SJ:s regionaltÄg. Kommunpolitiker i flera stora stÀder oroas av beskedet att MÀlardalstÄgen ska sluta gÄ. Arkivbild.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Sverige2021-03-13 18:39

SJ meddelade pĂ„ fredagen att verksamheten i MĂ€lardalen blöder ekonomiskt och att avtalet med det regionala samarbetsbolaget MĂ€lardalstrafik dĂ€rför sĂ€gs upp i förtid. RegionaltĂ„g mellan stĂ€der som Stockholm, VĂ€sterĂ„s, Örebro, Eskilstuna och Linköping slutar dĂ„ att gĂ„ i september.

– Det hĂ€r Ă€r jĂ€tteallvarligt. Min kommentar Ă€r naturligtvis att jag förutsĂ€tter att det löser sig. Vi Ă€r i jĂ€ttebehov av de miljövĂ€nliga transporterna och vill ju utveckla kommunikationen, sĂ€ger VĂ€sterĂ„s kommunstyrelseordförande Staffan Jansson (S), som ser sin stad i ett nav med de andra stĂ€derna och Stockholm.

– ResenĂ€rerna Ă€r i behov av att kunna transportera sig i regionen pĂ„ ett smidigt och bra sĂ€tt. Det mĂ„ste lösa sig.

"En kroppspulsÄder"

Jimmy Jansson (S), kommunstyrelsens ordförande i Eskilstuna, ser det som att en förhandling pÄgÄr och vill tro att den inte har brakat samman helt.

– Sedan fĂ„r man ha förstĂ„else för att pandemin slĂ„r mot allt och alla, sĂ„ Ă€r det ju. Men jag tĂ€nker att SJ Ă€r ett statligt bolag och dĂ„ fĂ„r vĂ€l staten ta sitt ansvar för sina bolag, sĂ„ att vi upprĂ€tthĂ„ller en fungerande infrastruktur i det hĂ€r landet, sĂ€ger han.

Om det inte gÄr som Jansson hoppas ser han allvarliga konsekvenser för Eskilstuna.

– Svealandsbanan Ă€r ju en kroppspulsĂ„der för att fĂ„ Eskilstuna att fungera. DĂ€rför fĂ„r det inte hĂ€nda, det Ă€r min utgĂ„ngspunkt. Jag utgĂ„r frĂ„n att alla tar sitt ansvar för att lösa det, oavsett om det i slutĂ€nden Ă€r riksdag och regering, SJ eller med gemensamma krafter i regionen.

Örebroare: Förödande

SJ:s vd Monica LindegÄrd har sagt till TT att bolaget behöver hitta nÄgon form av kompensation för att trafiken ska kunna upprÀtthÄllas. Hon förvÀntar sig inga statliga tillskott utan hoppas pÄ regionerna.

Jimmy Nordengren (C), kommunalrĂ„d i Örebro, sĂ€ger att ett plötsligt tĂ„gstopp vore förödande för staden och dess mĂ„nga pendlare.

– Vi som kommun lĂ€r agera och prata med vĂ„r region för att se om de kan fĂ„ regeringen eller SJ att tĂ€nka lite klokare hĂ€r. Det kĂ€nns ytterst mĂ€rkligt, sĂ€ger han.

– Det kĂ€nns som att ett statligt bolag nĂ„gonstans fĂ„r stĂ„ upp för Sverige, det Ă€r det sista som ska vika ned sig tĂ€nker jag. Ett privat bolag hade man förstĂ„tt till viss grĂ€ns, men med de stödpaket som regeringen delar ut tĂ€nker jag att detta vore ett paket att satsa pĂ„: infrastrukturen i den mest befolkade delen av Sverige.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) har hittills inte velat kommentera saken.

Fakta: RegionaltÄgen i MÀlardalen

RegionaltÄgen i MÀlardalen gÄr lÀngs med fyra linjer: Svealandsbanan, Nyköpingsbanan, Sörmlandspilen och den sÄ kallade Uven.

Svealandsbanans strĂ€ckning: Örebro–Eskilstuna–Stockholm (och i förlĂ€ngningen Uppsala).

Nyköpingsbanan: Norrköping – Nyköping – Stockholm.

Sörmlandspilen: Hallsberg–Katrineholm–Stockholm.

Uven: Linköping – Norrköping – Eskilstuna – VĂ€sterĂ„s.

PĂ„ strĂ€ckorna ovan har regionerna genom MĂ€lardalstrafik upphandlat SJ som leverantör. SJ kör dĂ€rtill kommersiell trafik pĂ„ MĂ€larbanan och pĂ„ strĂ€ckan Stockholm–Uppsala.

MĂ€lardalstrafik Ă€r ett bolag som Ă€gs och finansieras av Region Stockholm, Region Sörmland, Region Uppsala, Region VĂ€stmanland, Region Örebro och Region Östergötland.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om