SJ meddelade pĂ„ fredagen att verksamheten i MĂ€lardalen blöder ekonomiskt och att avtalet med det regionala samarbetsbolaget MĂ€lardalstrafik dĂ€rför sĂ€gs upp i förtid. RegionaltĂ„g mellan stĂ€der som Stockholm, VĂ€sterĂ„s, Ărebro, Eskilstuna och Linköping slutar dĂ„ att gĂ„ i september.
ââDet hĂ€r Ă€r jĂ€tteallvarligt. Min kommentar Ă€r naturligtvis att jag förutsĂ€tter att det löser sig. Vi Ă€r i jĂ€ttebehov av de miljövĂ€nliga transporterna och vill ju utveckla kommunikationen, sĂ€ger VĂ€sterĂ„s kommunstyrelseordförande Staffan Jansson (S), som ser sin stad i ett nav med de andra stĂ€derna och Stockholm.
ââResenĂ€rerna Ă€r i behov av att kunna transportera sig i regionen pĂ„ ett smidigt och bra sĂ€tt. Det mĂ„ste lösa sig.
"En kroppspulsÄder"
Jimmy Jansson (S), kommunstyrelsens ordförande i Eskilstuna, ser det som att en förhandling pÄgÄr och vill tro att den inte har brakat samman helt.
ââSedan fĂ„r man ha förstĂ„else för att pandemin slĂ„r mot allt och alla, sĂ„ Ă€r det ju. Men jag tĂ€nker att SJ Ă€r ett statligt bolag och dĂ„ fĂ„r vĂ€l staten ta sitt ansvar för sina bolag, sĂ„ att vi upprĂ€tthĂ„ller en fungerande infrastruktur i det hĂ€r landet, sĂ€ger han.
Om det inte gÄr som Jansson hoppas ser han allvarliga konsekvenser för Eskilstuna.
ââSvealandsbanan Ă€r ju en kroppspulsĂ„der för att fĂ„ Eskilstuna att fungera. DĂ€rför fĂ„r det inte hĂ€nda, det Ă€r min utgĂ„ngspunkt. Jag utgĂ„r frĂ„n att alla tar sitt ansvar för att lösa det, oavsett om det i slutĂ€nden Ă€r riksdag och regering, SJ eller med gemensamma krafter i regionen.
Ărebroare: Förödande
SJ:s vd Monica LindegÄrd har sagt till TT att bolaget behöver hitta nÄgon form av kompensation för att trafiken ska kunna upprÀtthÄllas. Hon förvÀntar sig inga statliga tillskott utan hoppas pÄ regionerna.
Jimmy Nordengren (C), kommunalrĂ„d i Ărebro, sĂ€ger att ett plötsligt tĂ„gstopp vore förödande för staden och dess mĂ„nga pendlare.
ââVi som kommun lĂ€r agera och prata med vĂ„r region för att se om de kan fĂ„ regeringen eller SJ att tĂ€nka lite klokare hĂ€r. Det kĂ€nns ytterst mĂ€rkligt, sĂ€ger han.
ââDet kĂ€nns som att ett statligt bolag nĂ„gonstans fĂ„r stĂ„ upp för Sverige, det Ă€r det sista som ska vika ned sig tĂ€nker jag. Ett privat bolag hade man förstĂ„tt till viss grĂ€ns, men med de stödpaket som regeringen delar ut tĂ€nker jag att detta vore ett paket att satsa pĂ„: infrastrukturen i den mest befolkade delen av Sverige.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) har hittills inte velat kommentera saken.