Telia drabbades av omfattande driftsstörningar vid lunchtid pÄ mÄndagen. TillgÄngen till hemsidan och tjÀnsten Telia Play pÄverkades. Det förekom Àven störningar i telefonin för flera regioner och myndigheter som polisen, Arbetsförmedlingen, FörsÀkringskassan, FolkhÀlsomyndigheten, Transportstyrelsen och Centrala studiestödsnÀmnden (CSN).
Iréne Krohn pÄ Telia meddelade vid 17.30-tiden att teknikerna hade hittat orsaken till driftsstörningen och att det handlade om ett tekniskt fel. Telias förhoppning Àr att allt ska fungera under tisdagen, men det finns ingen klar prognos.
ââTjĂ€nsterna Ă€r i gĂ„ng. Men system ska startas om och vissa tjĂ€nster tar tid och kommer upp gradvis. FrĂ€mst berörs vĂ„ra företagskunder och vi har kontakt för att se att tjĂ€nsterna Ă„tergĂ„r till normal funktion, sĂ€ger Krohn till TT vid 20-tiden.
ââVi kommer nu att pĂ„börja en grundlig analys för att sĂ€kerstĂ€lla att det inte hĂ€nder igen.
TT: Hur ser ni pÄ det intrÀffade?
âââšâšVi ser naturligtvis mycket allvarligt pĂ„ det hĂ€r och beklagar verkligen till de kunder som har berörts av de hĂ€r felen, sĂ€ger Krohn.
PÄverkade Àven grannlÀnder
Under dagen gick det till exempel inte att ringa polisen pÄ 114 14, och i Region SkÄne gick det inte att kontakta vÄrdcentraler eller den centrala vÀxeln, och patienter som suttit i lÄnga telefonköer miste sina platser nÀr telefonnÀtet lade av, rapporterar Sydsvenskan.
I Region Uppsala fungerade telefonin generellt â men inte det kösystem som vĂ„rdcentralerna anvĂ€nder sig av, rapporterar Dagens Nyheter. I GĂ€vleborg pĂ„verkades möjligheten att bestĂ€lla fĂ€rdtjĂ€nst och sjukresor, och det gick inte att nĂ„ 1177.
Problemen pÄverkade Àven Telias tjÀnster i exempelvis Danmark, Norge och Finland.
Post- och telestyrelsen (PTS) har följt utvecklingen och rÀknar med att Telia kommer att skicka en incidentrapport.
ââDet Ă€r respektive operatör som har ansvar för att operativt sĂ€kra upp sina nĂ€t och tjĂ€nster i ett sĂ„nt hĂ€r lĂ€ge. Det Ă€r de som ska fixa detta. Men vi följer det hĂ€r, sĂ„ klart, sĂ€ger Petter Ăhrn, pressansvarig pĂ„ PTS, till TT.
ââSedan kommer man troligtvis in med en incidentrapport, sĂ„ att vi fĂ„r titta igenom hĂ€ndelsen och se vad som intrĂ€ffat. Sedan fĂ„r vi pĂ„ PTS se hur vi gĂ„r vidare frĂ„n det.
FĂ„ avbrott rapporteras
Rapporten skulle kunna leda till att PTS gör en tillsyn.
ââDen Ă€r framĂ„tsyftande. Vilka Ă„tgĂ€rder vidtar man för att det inte ska hĂ€nda igen? Men det finns ocksĂ„ möjlighet att lĂ€gga ett förelĂ€ggande, sĂ€ger Petter Ăhrn.
Det Àr bara ett fÄtal telekomavbrott om Äret som bedöms vara sÄ allvarliga att operatören skickar en rapport om driftincident till Post- och telestyrelsen. 2020 fick PTS in tre sÄdana rapporter, 2021 och 2022 en varje Är.