Det har gÄtt lite över Àn mÄnad sedan Martin Modéus under högtidliga former plockade upp staven i Uppsala domkyrka som förkunnade honom som landets nya Àrkebiskop, den 71:a i ordningen. NÀr TT möter honom pÄ ÀrkebiskopsgÄrden intill domkyrkan veckan före jul pÄgÄr fortfarande en smÀrre renovering av 1700-talshuset, som hindrat honom frÄn att flytta in i sin nya bostad.
ââDet blir om en mĂ„nad, jag hoppas att det inte drar ut mer pĂ„ tiden. Vi har en tillfĂ€llig lĂ€genhet hĂ€r i staden, men möblerna bor fortfarande i Linköping, sĂ€ger Martin ModĂ©us.
Som Svenska kyrkans frÀmsta företrÀdare, med budskapet "Levande tillsammans med Kristus", Àr han mÄn om att kyrkan förblir kött och blod, som han kallar det.
Den lokala nÀrvaron Àr det viktigaste och mÄste finnas kvar dÀr mÀnniskor kan samlas oavsett skara för att mötas i bÄde glada och sorgliga sammanhang.
ââDet finns en vĂ€ldigt tydlig yta dĂ€r vem som helst kan se att hĂ€r behövs kyrkan, hĂ€r behövs en stark, livskraftig och nĂ€rvarande kyrka. Och det Ă€r dĂ€rför mĂ€nniskor vill vara med, sĂ€ger han.
Ăkad exponering
Förra Ă„ret lĂ€mnade totalt 71 823 personer trossamfundet. Martin ModĂ©us tror att just nĂ€rvaron Ă€r en nyckel för att minska pĂ„ det stadiga medlemstappet â Ă€ven om vĂ„r nye Ă€rkebiskop Ă€r mer sugen pĂ„ att vĂ€nda pĂ„ siffrorna och fokusera pĂ„ faktumet att 5,6 miljoner mĂ€nniskor fortfarande Ă€r kvar i vad han beskriver som landets i sĂ€rklass största rörelse, inte att 1,8 miljoner lĂ€mnat sedan millennieskiftet nĂ€r kyrkan och staten gick skilda vĂ€gar.
ââI medier kan det ibland lĂ„ta som att kyrkan Ă€r nedlĂ€ggningshotad, men om man tittar i myllret av lokala sammanhang ser man ofta att skolan Ă€r borta, apoteket Ă€r vĂ€ck och polisen finns dĂ€r inte lĂ€ngre â men kyrkan Ă€r kvar. I ett samhĂ€llsperspektiv Ă€r vi den institution som lĂ€gger ner minst, inte mest.
Med det nya uppdraget kommer ökad exponering och ett annat strÄlkastarljus Àn under Martin Modéus tid som biskop vid Linköpings stift.
Fortfarande rÄder det en genuin ny-pÄ-jobbet-kÀnsla erkÀnner Martin Modéus, med allt vad det innebÀr. Men frÄn och med nu Àr det han som ska föra kyrkans talan.
Hans företrÀdare Antje Jackelén var under sina Ätta Är pÄ Àmbetet en stundtals flitig debattör pÄ Twitter. Vilken nivÄ Martin Modéus sjÀlv ska lÀgga sig pÄ i sin kommunikation pÄ sociala medier har han inte riktigt kommit fram till. Ett Twitterkonto har han, konstaterar Martin Modéus, men mestadels för att lÀsa vad andra skriver.
ââJag har Ă€ven ett Facebookkonto som varit aktivt, och ett Instagramkonto dĂ€r jag varit aktiv som en lĂ„ngsamt flytande flod genom ett landskap, sĂ€ger han.
ââDet gĂ€ller att hitta sin ton och sin klang, det fĂ„r man pröva sig in i.
Kritik mot vÀnsterlutning
FrÄn en del hÄll har Svenska kyrkan kritiserats för att ta stÀllning i kÀnsliga politiska Àmnen, som migrationspolitiken och frÄgor om klimat och miljö. Vissa menar att det funnits en tydlig slagsida Ät vÀnster.
ââJag brukar tĂ€nka sĂ„ hĂ€r; nĂ€r mĂ€nniskors vĂ€rde och vĂ€rdighet, och skapelsens vĂ€rde och vĂ€rdighet, Ă€r hotat dĂ„ Ă€r det kyrkans skyldighet att tala. Det kommer ibland att göra att vi uppfattas som vĂ€nster, och ibland höger, och det fĂ„r vi leva med, sĂ€ger Martin ModĂ©us.
SjÀlv kommer han alltid att se vÀrlden utifrÄn Jesus ögon, och hans agenda.
ââDet Ă€r det jag vill bli stĂ€lld till svars inför, inte om jag var tillrĂ€ckligt vĂ€nster eller höger, utan var du Jesustrogen i det du gjorde.
Under hösten har förslagen i Tidöavtalet mellan regeringspartierna och Sverigedemokraterna inte bara lett till heta debatter inom politiken, utan fÄtt civilsamhÀllet att reagera med oro i flera frÄgor.
SĂ„vĂ€l RĂ€dda barnen som Röda Korset har varit starkt kritiska till förslaget om att kraftigt begrĂ€nsa rĂ€tten till familjeĂ„terförening. Ăven förslaget om att ta bort ekonomiska sĂ€rregler inom tandvĂ„rden för asylsökande och personer utan uppehĂ„llstillstĂ„nd, som enligt RĂ€dda barnen gĂ„r emot barnkonventionen om det Ă€ven gĂ€ller de yngre.
ââOm sĂ„dana punkter införs Ă€r det klart att fler mĂ€nniskor riskerar att bli mer utsatta. Det kommer att utredas och ofta Ă€r kyrkan med som remissinstans, dĂ„ fĂ„r vi konkreta frĂ„gor att ta stĂ€llning till, sĂ€ger Martin ModĂ©us.
BistÄndsarbetet i kyrkans gener
En annat punkt som fÄtt motta hÄrd kritik Àr regeringens beslut att överge mÄlet om att en procent av Sveriges BNI (bruttonationalinkomst) ska gÄ till bistÄndet, det sÄ kallade enprocentsmÄlet. En av de mest högljudda kritikerna mot förslaget har varit Act Svenska kyrkan, kyrkans internationella verksamhet för bistÄnd.
Enligt Martin Modéus ligger det i kyrkans gener att uppskatta bistÄndsarbetet, nÀr ett rikt land hjÀlper fattiga mÀnniskor.
ââSedan borde det vara en ren sjĂ€lvbevarelsedrift i den hĂ€r vĂ€rlden att hjĂ€lpa sĂ„ mĂ„nga som möjligt att fĂ„ drĂ€gliga livsomstĂ€ndigheter. Det Ă€r en rent mĂ€nsklig uppgift, att se till att vĂ„ra medmĂ€nniskor har det bra. Det minskar flyktingströmmarna och det minskar konfliktbenĂ€genheten i vĂ€rlden. Genom att hjĂ€lpa andra sĂ„ hjĂ€lper vi alla, det Ă€r grunden i medmĂ€nskligt tĂ€nkande men tillĂ€mpat pĂ„ ett samhĂ€llsplan, sĂ€ger Martin ModĂ©us.