VÀnsterpartiet presenterar ett paket för att ta tillbaka kontrollen över jÀrnvÀgen under sin halvdag i Almedalen.
JĂ€rnvĂ€gen Ă€r ett vitalt intresse för hela samhĂ€llet â för resenĂ€rer, klimat och industri, sĂ€ger Dadgostar pĂ„ en presstrĂ€ff.
Men i dag rÄder tÄgkaos, biljettkaos, signalfel och förseningar, framhÄller V-ledaren.
ââRyktet för jĂ€rnvĂ€gen försĂ€mras för var dag som gĂ„r.
Billigare biljetter
V vill samla ansvaret för jÀrnvÀgen i en och samma statliga organisation: JÀrnvÀg Sverige. DÀr ska sÄdant som drift, underhÄll, stationsansvar, tÄgplanering och prissÀttning samordnas.
TT: Hur ser du pÄ att fÄ stöd för förslaget?
ââDet finns en accelererande ilska mot att jĂ€rnvĂ€gen inte fungerar.
Hon nÀmner krismötet förra veckan mellan infrastrukturministern, industrin, Trafikverket och tÄgbolagen som exempel.
ââDet hĂ€r kommer leda till att fler partier kĂ€nner att det krĂ€vs en förĂ€ndring och i riksdagen har vi med Socialdemokraterna och Miljöpartiet gĂ„tt fram med att underhĂ„llet behöver ske mer samlat och i gemensam regi.
V vill ocksÄ se mer förutsÀgbara priser och anser att de ska sÀnkas med 20 procent. Under 2000-talet har priserna enligt V stigit med cirka 77 procent. Partiet vill Àven se ett stopp för sÄ kallad dynamisk prissÀttning, det vill sÀga att priset pÄ en viss tÄgbiljett först kan vara ett och vid nÀsta tillfÀlle man gÄr in pÄ hemsidan ett annat, högre.
TT: Hur ska det hÀr förslaget sÀnka priserna?
ââSvensk jĂ€rnvĂ€g Ă€r sĂ„ enormt uppsplittrad i smĂ„, smĂ„ enheter som bara ser till sina egna lönsamhetskrav och gör pĂ„ sitt eget sĂ€tt. Det har fördyrat och drivit upp kostnaderna för helheten.
ââHĂ€r samlar vi allt under ett och samma tak och det skapar vĂ€ldigt stor effektivitetsvinst.
Priserna ska sÀttas av JÀrnvÀg Sverige, men vad en tÄgbiljett skulle kosta om V-ledaren fick bestÀmma svarar Dadgostar inte pÄ.
ââMen det mĂ„ste bli billigare Ă€n i dag, och det kan inte vara sĂ„ oförutsĂ€gbart att det plötsligt skjuter i höjden nĂ€r man har tĂ€nkt Ă„ka över julen och det blir flera tusenlappar dyrare Ă€n man tĂ€nkt sig.
Bygga ny rÀls
V föreslÄr ocksÄ ett konkret mÄl för hur spÄrbundna transporter ska öka, och anser dÀrtill att ny rÀls mÄste byggas och spÄrkapaciteten öka. Sedan 1980-talet ligger investeringarna i transportinfrastruktur pÄ mindre Àn en procent av BNP, enligt V.
ââ"Att gĂ„ som tĂ„get" ska vara att tĂ„get gĂ„r i tid, och nĂ€ra och kĂ€ra ska veta att man kommer fram den tid man sagt, sĂ€ger Dadgostar.