Det Liberiaflaggade fraktfartyget Almirante Storni slog larm i lördags om att virkeslasten pÄ dÀck börjat brinna. Fartyget, som var pÄ vÀg frÄn Ljusne i HÀlsingland till Alexandria i Egypten, har sedan dess legat stilla vid Vinga utanför Göteborgs skÀrgÄrd.
Branden i virkeslasten har visat sig vara mycket svÄr att slÀcka, och Kustbevakningen befarar att den ska sprida sig över fartyget.
Nu stÄr det klart att Almirante Storni kommer att bogseras in till Göteborg.
ââDet Ă€r i praktiken bestĂ€mt, nu ska det formaliseras pĂ„ ett riktigt sĂ€tt sĂ„ att rederiet fĂ„r de besked de behöver, sĂ€ger Claes Hansson, tjĂ€nsteman i beredskap vid Transportstyrelsen.
"Ska koordineras"
NÀr bogseringen kan tÀnkas börja Àr Ànnu inte klart, men det kan ske under morgondagen.
ââOm allting faller pĂ„ plats, sĂ€ger Claes Hansson.
Han poÀngterar att arbetet bestÄr av flera olika delar som mÄste koordineras med varandra innan processen kan sÀtta igÄng. Det handlar bland annat om att fÄ lotsarna pÄ plats, förbereda mottagandet i hamnen och sköta kommunikation med rÀddningstjÀnst och myndigheter.
ââDet hĂ€r ska koordineras, men det Ă€r bara att kĂ€mpa pĂ„ och göra det.
I nulÀget finns inga planer pÄ att evakuera besÀttningen sÄ lÀnge inte sÀkerhetslÀget förvÀrras.
ââVĂ„r hĂ„llning har hela tiden varit att kaptenen behöver sin besĂ€ttning. Det Ă€r de som Ă€r duktigast pĂ„ tekniken ombord med alla rattar, pumpar och ventiler och elektriska kopplingar, sĂ€ger Claes Hansson.
ââOm de inte Ă€r ombord blir det svĂ„rare att hantera fartyget.
Hamnen förbereder
Göteborgs hamn har tidigare uttryckt tveksamhet kring att ta emot fartyget med hÀnsyn till sÀkerhetsrisken.
Men nu hÄller man pÄ att förbereda en plan för hur fartyget ska kunna tas emot, sÀger Stefan Strömberg, pressansvarig vid Göteborgs hamn, till TT.
ââDet handlar om att vi ska kratta manegen för att rĂ€ddningstjĂ€nsten och Kustbevakningen ska kunna göra sitt jobb i hamnen, och för att trafiken runt omkring ska kunna flyta med sĂ„ lite störningar som möjligt. Vi Ă€r Ă€ndĂ„ Nordens största hamn och avgörande för svensk export och import.
Risk för oljekatastrof
Beskedet om bogseringen kommer efter att situationen beskrivits som nÀrmast akut. PÄ torsdagen har vÀdret blivit mera stabilt, det ser ut att stÄ sig i helgen men i nÀsta vecka vÀntas hÄrdare vÀder igen. Innan dess mÄste Almirante Storni flyttas in till hamn, eller Ätminstone till lugnare vatten, enligt Kustbevakningen.
Om fartyget sjunker, kan i vÀrsta fall 600 ton fartygsbrÀnsle i form av hybridolja lÀcka ut i havet och hota den svenska vÀstkusten. Hybridoljan har lÄg svavelhalt, men vissa sorter Àr mycket svÄra att ta upp frÄn havsytan.
ââVi Ă€r redo att börja pumpa över fartygsbrĂ€nslet till andra fartyg. Men vi har inte ansett att det behövts Ă€nnu. Det Ă€r en ganska riskfylld operation att pumpa olja i slangar mellan fartyg, sĂ€ger Mattias Lindholm, presstalesperson pĂ„ Kustbevakningen, till TT.
Polisen utreder
Samtidigt har polis och Äklagare startat en förundersökning om hur branden kan ha uppstÄtt. PÄ torsdagen har förhör hÄllits med besÀttningen ombord pÄ fartyget.
Det finns dock ingen misstanke om att elden skulle vara anlagd.
ââJust nu vet vi vĂ€ldigt lite om de bakomliggande orsakerna, sĂ€ger kammarĂ„klagare James von Reis till GP.
Fartyg frÄn den norska Kustbevakningen har kommit till brandplatsen för att avlasta sina svenska kollegor. PÄ torsdagen kom ytterligare ett fartyg, Loke Viking, som rederiet lyckats hyra in.
ââDet gör att vi fĂ„r lite andrum sĂ„ vi kan utföra lite underhĂ„ll och förstĂ€rkning av material, sĂ€ger Mattias Lindholm.