Almirante ska bogseras till hamn

Beslut Àr pÄ vÀg att fattas om att det eldhÀrjade fartyget Almirante Storni ska bogseras till Göteborgs hamn.
–Diskussionerna har fortsatt under eftermiddagen och kvĂ€llen och det blir Göteborg, sĂ€ger Claes Hansson pĂ„ Transportstyrelsen, till TT.

Beslut Àr pÄ gÄng om att det brandhÀrjade fartyget Almirante Storni ska bogseras in till Göteborg. Beskedet om bogseringen kommer efter att situationen beskrivits som nÀrmast akut.

Beslut Àr pÄ gÄng om att det brandhÀrjade fartyget Almirante Storni ska bogseras in till Göteborg. Beskedet om bogseringen kommer efter att situationen beskrivits som nÀrmast akut.

Foto: Kustbevakningen

Olycka2021-12-09 05:09

Det Liberiaflaggade fraktfartyget Almirante Storni slog larm i lördags om att virkeslasten pÄ dÀck börjat brinna. Fartyget, som var pÄ vÀg frÄn Ljusne i HÀlsingland till Alexandria i Egypten, har sedan dess legat stilla vid Vinga utanför Göteborgs skÀrgÄrd.

Branden i virkeslasten har visat sig vara mycket svÄr att slÀcka, och Kustbevakningen befarar att den ska sprida sig över fartyget.

Nu stÄr det klart att Almirante Storni kommer att bogseras in till Göteborg.

– Det Ă€r i praktiken bestĂ€mt, nu ska det formaliseras pĂ„ ett riktigt sĂ€tt sĂ„ att rederiet fĂ„r de besked de behöver, sĂ€ger Claes Hansson, tjĂ€nsteman i beredskap vid Transportstyrelsen.

"Ska koordineras"

NÀr bogseringen kan tÀnkas börja Àr Ànnu inte klart, men det kan ske under morgondagen.

– Om allting faller pĂ„ plats, sĂ€ger Claes Hansson.

Han poÀngterar att arbetet bestÄr av flera olika delar som mÄste koordineras med varandra innan processen kan sÀtta igÄng. Det handlar bland annat om att fÄ lotsarna pÄ plats, förbereda mottagandet i hamnen och sköta kommunikation med rÀddningstjÀnst och myndigheter.

– Det hĂ€r ska koordineras, men det Ă€r bara att kĂ€mpa pĂ„ och göra det.

I nulÀget finns inga planer pÄ att evakuera besÀttningen sÄ lÀnge inte sÀkerhetslÀget förvÀrras.

– VĂ„r hĂ„llning har hela tiden varit att kaptenen behöver sin besĂ€ttning. Det Ă€r de som Ă€r duktigast pĂ„ tekniken ombord med alla rattar, pumpar och ventiler och elektriska kopplingar, sĂ€ger Claes Hansson.

– Om de inte Ă€r ombord blir det svĂ„rare att hantera fartyget.

Hamnen förbereder

Göteborgs hamn har tidigare uttryckt tveksamhet kring att ta emot fartyget med hÀnsyn till sÀkerhetsrisken.

Men nu hÄller man pÄ att förbereda en plan för hur fartyget ska kunna tas emot, sÀger Stefan Strömberg, pressansvarig vid Göteborgs hamn, till TT.

– Det handlar om att vi ska kratta manegen för att rĂ€ddningstjĂ€nsten och Kustbevakningen ska kunna göra sitt jobb i hamnen, och för att trafiken runt omkring ska kunna flyta med sĂ„ lite störningar som möjligt. Vi Ă€r Ă€ndĂ„ Nordens största hamn och avgörande för svensk export och import.

Risk för oljekatastrof

Beskedet om bogseringen kommer efter att situationen beskrivits som nÀrmast akut. PÄ torsdagen har vÀdret blivit mera stabilt, det ser ut att stÄ sig i helgen men i nÀsta vecka vÀntas hÄrdare vÀder igen. Innan dess mÄste Almirante Storni flyttas in till hamn, eller Ätminstone till lugnare vatten, enligt Kustbevakningen.

Om fartyget sjunker, kan i vÀrsta fall 600 ton fartygsbrÀnsle i form av hybridolja lÀcka ut i havet och hota den svenska vÀstkusten. Hybridoljan har lÄg svavelhalt, men vissa sorter Àr mycket svÄra att ta upp frÄn havsytan.

– Vi Ă€r redo att börja pumpa över fartygsbrĂ€nslet till andra fartyg. Men vi har inte ansett att det behövts Ă€nnu. Det Ă€r en ganska riskfylld operation att pumpa olja i slangar mellan fartyg, sĂ€ger Mattias Lindholm, presstalesperson pĂ„ Kustbevakningen, till TT.

Polisen utreder

Samtidigt har polis och Äklagare startat en förundersökning om hur branden kan ha uppstÄtt. PÄ torsdagen har förhör hÄllits med besÀttningen ombord pÄ fartyget.

Det finns dock ingen misstanke om att elden skulle vara anlagd.

– Just nu vet vi vĂ€ldigt lite om de bakomliggande orsakerna, sĂ€ger kammarĂ„klagare James von Reis till GP.

Fartyg frÄn den norska Kustbevakningen har kommit till brandplatsen för att avlasta sina svenska kollegor. PÄ torsdagen kom ytterligare ett fartyg, Loke Viking, som rederiet lyckats hyra in.

– Det gör att vi fĂ„r lite andrum sĂ„ vi kan utföra lite underhĂ„ll och förstĂ€rkning av material, sĂ€ger Mattias Lindholm.

Fakta: Fartygsbranden vid Vinga

Larmet om branden ombord pÄ Almirante Storni kom vid 15-tiden pÄ lördagen den 4 december.

Fartyget Àr 177 meter lÄngt och lastat med trÀvirke, bÄde i lastrummen och pÄ dÀck.

Almirante Storni Àgs av det tyska rederiet NSC, men Àr registrerad i Liberia.

Fartyget var pÄ vÀg frÄn Ljusne i HÀlsingland till Alexandria i Egypten.

BesÀttningen pÄ 17 personer finns kvar ombord, tillsammans med specialutbildade brandmÀn och representanter för Kustbevakningen.

Fartyget ligger för ankar söder om Vinga, i nÀrheten av fyren Trubaduren, utanför Göteborg.

Kustbevakningen fartyg fÄr nu assistans frÄn tvÄ norska och ett fartyg inhyrt av rederiet.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!