ââPengarna mĂ„ste komma ut fort, sĂ€ger Jan Fager, tillförordnad vd för TU.
Förslaget pÄ 500 miljoner kronor kommer att tillföras mediestödet för 2020 och pengarna ska nÄ fler Àn tidigare.
ââTanken Ă€r att det ska kunna gĂ„ till allmĂ€nna nyhetsmedier, det vill sĂ€ga trĂ€ffa bredare Ă€n det befintliga presstödet som vi har. Det kommer att vara viktigt för gratistidningar, för tryckta nyhetsmedier, men det kan ocksĂ„ komma andra nyhetsmedier till del. Exakt fördelning fĂ„r vi Ă„terkomma till, sĂ€ger kulturminister Amanda Lind (MP) vid en presstrĂ€ff.
ââMen en halv miljard Ă€r ett viktigt tillskott för att sĂ€kra tillgĂ„ngen till nyheter för mĂ€nniskor i hela vĂ„rt land.
SlÄr mot alla
Jan Fager vÀlkomnar beskedet, men betonar samtidigt att man i dagslÀget vet lite kring detaljerna.
ââMediebranschen befinner sig i ett vĂ€ldigt ansatt lĂ€ge, bland annat pĂ„ grund av fallande annonsintĂ€kter. Stödet minskar risken för att den journalistiska bevakningen tunnas ut, men det innebĂ€r inte att vi Ă€r ur krisen.
ââSedan beror det pĂ„ nĂ€r pengarna kommer. Pengar har ju redan försvunnit ur branschen, sĂ€ger Fager.
Just annonsbortfall drabbar medier över hela landet hÄrt.
ââDet slĂ„r bĂ„de mot lokaltidningar och stora mediehus.
LÄngsiktiga lösningar
Jan Fager menar att konsekvenserna Àr bestÄende och att branscher som tvingats skÀra ner pÄ sin annonsering inte kommer att öka de investeringarna nÀr pandemin Àr över.
ââDe kommer i bĂ€sta fall att gĂ„ tillbaka till ett normallĂ€ge, men man kommer ju inte överkompensera. Pengarna som i dag har tappats Ă€r tappade, sĂ€ger Jan Fager.
Stödet kan förhoppningsvis bidra till att sÀkerstÀlla en nyhetsbevakning i hela landet. Men TU ser ocksÄ ett behov av lÄngsiktiga lösningar.
ââTill exempelvis momssĂ€nkning. Nollmoms pĂ„ nyhetsmedier skulle ge en lĂ„ngsiktig förstĂ€rkning Ă€ven efter pandemin, sĂ€ger Jan Fager.
Raoul GrĂŒnthal, Schibsteds Sverigechef, menar att ovissheten fortfarande Ă€r stor, men ser regeringens besked om 500 miljoner kronor till mediebranschen som vĂ€lkommet.
ââDet hĂ€r Ă€r nĂ„got positivt. Det visar att regeringen har lyssnat och att kulturdepartementet gör ett bra jobb. Vi vet ju inte riktigt vad det hĂ€r innebĂ€r Ă€nnu vad gĂ€ller summor och ansökningsprocesser, men det viktiga Ă€r att nĂ„got hĂ€nder.
VĂ€lkommet besked
Minskande annonsintĂ€kter har slagit hĂ„rt mot koncernen, inte minst mot Aftonbladet. Dagens besked om att stödet inte bara kommer att tillfalla lokaltidningar Ă€r dĂ€rför vĂ€lkommet, sĂ€ger Raoul GrĂŒnthal.
ââDet som Ă€r bra nu Ă€r att man frĂ„n regeringens hĂ„ll Ă€r tydlig med att det inte lĂ€ngre bara handlar om att rĂ€dda lokaltidningar, utan om att rĂ€dda hela den tunga infrastrukturen, som Ă€ven innefattar de stora redaktionerna och nyhetsdestinationer som Aftonbladet och Expressen.
TT: Kommer beskedet i rÀtt tid?
ââDet Ă€r klart att vi önskar att det hela gĂ„r sĂ„ fort som möjligt, men samtidigt har vi respekt för att det hĂ€r Ă€r en komplicerad process som inte Ă€r helt lĂ€tt att genomföra.
"Situationen tas pÄ allvar"
Nyheten om de 500 miljonerna vÀlkomnas Àven av Bonnier News vd Anders Eriksson.
ââJag tycker att det hĂ€r, i kombination med ökat distributions- och vita flĂ€ckar-stöd och besked kring returpappersförordningen tydligt visar att regeringen och stödpartierna tar situationen pĂ„ allvar. Sen Ă€r det alldeles för tidigt att sĂ€ga vad det innebĂ€r för oss pĂ„ Bonnier. Med det Ă€r en positiv signal i den hĂ€r utmanande situationen som vi alla har.
Enligt Anders Eriksson Àr lÀget inte akut pÄ Bonner News i dagslÀget, coronaviruset till trots, men situationen kunde vara bÀttre.
ââVi har inte en akut likviditetssituation, men det varierar stor mellan olika aktörer i branschen. Men vi skulle gĂ€rna reversera de Ă„tgĂ€rder som vi vidtagit. För det Ă€r inte optimalt att ha korttidsarbete för journalister i det hĂ€r lĂ€get, till exempel.