Roland Strömbäck från Kalix var på väg till Norrtälje för att utföra jobb där, när pråmen som han äger och färdades på plötsligt började ta in vatten.
– Det gick tyvärr åt helvete. Det måste ha blivit något svall som gjorde att det kom in vatten via ventilationen till tankarna. Pråmen var i exemplariskt skick så jag förstår inte hur det annars kan ha gått till, säger han när Norran ringer upp ett drygt dygn senare.
Sjöräddningen och lotsbåt larmades till platsen men hade inte möjlighet att rädda pråmen från att sjunka till havets botten. Något som Roland Strömbäck är kritisk till.
– De kom för att rädda liv men vi var ju inte personligen nödställda på något vis. Jag hade önskat att de haft utrustning för att hjälpa oss med pråmen. Hade de till exempel haft en kran på en båt så hade de bara kunnat lyfta lite, då hade vi kommit åt en lucka för att pumpa upp vatten.
Roland Strömbäck har ingen kritik mot personerna som kom till undsättning – de gjorde vad de kunde utifrån sina förutsättningar, tycker han. Han beskriver det snarare som ett systemfel.
– Det är ju egentligen skandal att de inte har fler resurser!
Sjöfartsverket ansvarade för sjöräddningsinsatsen och larmade en lotsbåt och Sjöräddningssällskapet till olycksplatsen. Patrick Trägårdh vid Sjöräddningssällskapet säger att det inte är deras uppdrag att rädda egendom.
– Vårt primära uppdrag är att bistå våra medlemmar och att rädda liv. Visst hade det varit fint om vi hade kunnat åka runt med stora fartyg med kranar som lyfter flera ton. Men den kapaciteten har Kustbevakningen och inte Sjöräddningssällskapet. Och Kustbevakningen var på annan ort när det här hände, säger han.
Sebastian Wigmo är presstalesperson på Sjöfartsverket. När de kom fram hade pråmen redan slagsida och var under vatten. Man bedömde att det inte fanns möjlighet att rädda den.
Han påpekar att Sjöfartsverket inte heller har till uppgift att rädda egendom till sjöss.
– Det ansvaret ligger på redaren, om egendomsräddning ska vara en statlig angelägenhet måste det innebära en lagändring och en fråga man i så fall får ställa till politiken, säger Sebastian Wigmo.
Som vi tidigare berättat har diesel läckt ut i havet. Enligt Roland Strömbäck rör det sig dock om en mindre mängd. P4 Västerbotten har rapporterat att en förundersökning om brott har inletts gällande den bogserande båtens sjövärdighet. Roland Strömbäck vill inte kommentera polisutredningen:
– Nej, jag har ingen kommentar. Det jag kan säga är att polismännen var fantastiskt tillmötesgående, vänliga och hjälpsamma.
Han vet inte i dagsläget hur stora ekonomiska värden som gått förlorade i och med olyckan. Men han räknar med att det blir en ordentlig smäll för honom.
– Ja det är ju katastrof. Jag har inte hunnit summera ihop allt elände. Vi blev bland annat av med en bil och några telefonstolpar som vi hade ombord, säger han.