”Malin borde ha fått åka ambulans”

Ivo, Inspektionen för vård och omsorg, riktar kritik mot SOS Alarm, som inte skickade ambulans när MS-sjuka Malin Söderström bröt benet ute i snön. ”Det känns som en liten upprättelse”, säger Malin Söderström till VK.

Malin Söderström har multipel skleros, MS, och i olyckan bröt hon sitt starkare ben. Det andra kan hon inte stödja på, men SOS Alarm tyckte att hon själv skulle kunna ordna transport till sjukhuset. Foto: Per Landfors/VK.

Malin Söderström har multipel skleros, MS, och i olyckan bröt hon sitt starkare ben. Det andra kan hon inte stödja på, men SOS Alarm tyckte att hon själv skulle kunna ordna transport till sjukhuset. Foto: Per Landfors/VK.

Foto: Norran

Hälsa och sjukvård2020-02-21 19:30
undefined
Malin Söderström borde ha fått ambulans när hon föll i snön och bröt benet. Det konstaterar Ivo, som nu riktar kritik mot SOS Alarm. Foto: Per Landfors/VK.

Malin Söderström var på väg hem från centrum med sin handikappmoppe när olyckan var framme, en kväll i februari förra året. Malin har MS, multipel skleros, och är beroende av sin moppe.

När olyckan inträffade hade det snöat mycket och Malin körde fast. Hon blev tvungen att lämna moppen, och erbjöds skjuts av en kvinna som stannade för att hjälpa till. Men oturen var framme och när Malin skulle gå till bilen for hon omkull baklänges i snön. I samband med fallet bröt hon sitt ena ben, det starkare. Det andra benet kunde hon, på grund av sin sjukdom, inte stödja på.

Fruktansvärt ont

Men Malin nekades ambulans efter sitt benbrott, som VK tidigare har skrivit om. I stället fick fem personer släpa, dra och sedan lyfta in Malin i en personbil för att skjutsa henne till Norrlands universitetssjukhus, Nus. Under bilfärden hade hon fruktansvärt ont.

undefined
Malin Söderström har multipel skleros, MS, och i olyckan bröt hon sitt starkare ben. Det andra kan hon inte stödja på, men SOS Alarm tyckte att hon själv skulle kunna ordna transport till sjukhuset. Foto: Per Landfors/VK.

Malin Söderström anmälde händelsen till Ivo, Inspektionen för vård och omsorg. Ivo har nu beslutat att rikta kritik mot SOS Alarm. Ivo inser att SOS-operatören, likväl som den sjuksköterska som kopplades in i larmsamtalet, har brustit i handläggningen av samtalet. De båda har brustit när de inte har bedömt "att en person med misstänkt fotledsfraktur som ligger utomhus i snön oförmögen att ta sig därifrån är i behov av ambulanstransport".

SOS Alarm som vårdgivare kritiseras också av Ivo för att ha brustit i ansvar och inte säkerställt patientens behov av trygghet och säkerhet i vården.

Intern utredning

SOS Alarm har tidigare gjort en intern utredning av händelsen. SOS Alarm kom då fram till att de hade agerat fel.

– Vi borde ha skickat ambulans, och vi beklagar att patienten inte fick rätt hjälp, sa Sarah Hummerdal på SOS Alarm till VK sedan den interna utredningen hade blivit klar.

Liten upprättelse

Malin Söderström anser att Ivos beslut ändå känns som en liten upprättelse.Hon har också fått besked om att hon får en liten utbetalning från patientförsäkringen LÖF för när hon nekades ambulans.

– Jag får 103 kronor. Jag frågade vad det var för pengar. 100 kronor är för fördröjningen. De hade uppskattat att dröjsmålet i vården när jag inte fick ambulans blev två timmar. De hade ändå räknat det som en hel dag, så om jag hade legat i snöhögen en hel dag hade jag ändå fått 100 kronor. Och de tre kronorna , det är räntan, säger Malin Söderström.

Catarina Saha/Västerbottens-Kuriren

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!