H&M, med vd Karl-Johan Persson, redovisar bokslut. Arkivbild.
H&M, med vd Karl-Johan Persson, redovisar bokslut. Arkivbild. Foto: Henrik Montgomery/TT

Klädkedjan missar förväntningarna

Det blev vinstfall för klädjätten H&M när resultatet för fjärde kvartalet i fjol presenterades. "Ett utmanande år" – så sammanfattar vd Karl-Johan Persson klädåret 2018. Men företaget rör inte utdelningen.

Vinsten före skatt landade på 4 352 miljoner kronor för fjärde kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår. Motsvarande period ett år tidigare gjorde bolaget en vinst före skatt på 4 873 miljoner kronor.

Analytiker hade i genomsnitt räknat med en vinst på 5 094 miljoner kronor, enligt Reuters sammanställning.

Nettoförsäljningen ökade dock till 56 414 miljoner kronor exklusive moms från 50 407 miljoner kronor ett år tidigare. Enligt Persson sker detta tack vare företagets omställningsarbete som nu börjat ge effekt.

"Förbättrade kollektioner har genererat en bättre fullprisförsäljning och lägre prisnedsättningar under slutet av året", skriver Persson i en kommentar i bokslutet.

Styrelsen föreslår en utdelning till aktieägarna på 9:75 kronor per aktie, vilket är en oförändrad nivå jämfört med i fjol.

H&M öppnade tre nya logistikcenter på totalt 230 000 kvadratmeter under fjärde kvartalet, vilket ska ge snabbare leveranser och bredare sortiment. Investeringarna under året har också gjort att övergången till en ny onlineplattform har kunnat slutföras.

"Då vår omställning nu kommit en bra bit på väg, kommer investeringarna (capex) totalt att minska under 2019 jämfört med 2018, med en fortsatt ökande digital andel", skriver Persson.

Anmäl till Pressombudsmannen Rätta artikeln Skriv ut