Umebo varnar för bluffaktura

Umebon Bertil Örjestad såg en annons från sajten Kyrkoskatten.se och klickade in sig där. Det var det enda han gjorde. Nu har han fått en räkning och även en betalningspåminnelse för en tjänst han inte har beställt, nämligen att gå ur Svenska kyrkan i vilken han aldrig varit medlem i.

Det rapporterar Västerbottens-Kuriren.

Att gå ur Svenska kyrkan är kostnadsfritt, det är bara att kontakta ens pastorsexpedition och meddela att man vill gå ur så hjälper de till med det. Trots det här har ett företag som affärsidé att hjälpa till med det här, mot en kostnad på 369 kronor.

Bertil Örjestad har aldrig varit medlem i Svenska kyrkan, men blev nyfiken på vad det var för sajt när en annons dök upp i hans flöde. Han klickade in sig på sajten, men någon beställning på företagets paket gjorde han aldrig. Nu har han fått både en faktura och en betalningspåminnelse för en tjänst han påstår att han aldrig har beställt.

– Varför ska jag, som aldrig varit medlem i Svenska kyrkan, behöva gå ur den och dessutom betala för det? Jag har aldrig skrivit på något avtal, det enda jag har gjort är att klicka in mig på deras sajt. Det här är ren och skär bluff och jag vill varna andra för det här företaget, säger han till VK.

Enligt Christine Holst, jurist och konsumentvägledare på Konsumentverkets Hallå konsument, är det här ett problem som pågått en tid.

– Det är många som kontaktar oss och beskriver precis det här och det är knepigt. Vad man som konsument måste göra är att via mejl eller rekommenderat brev bestrida fakturan. Det är den som påstår att det finns ett avtal som har bevisbördan, säger hon.

”De får dra mig inför tingsrätten”

Man behöver inte oroa sig för att fakturan hamnar hos ett inkassoföretag, säger Christine Holst.

– Ett inkassoföretag driver inte en tvist i fordran. Det betyder att om det finns en tvist mellan konsumenten och företaget som menar att det finns ett avtal dem emellan kommer inte inkassoföretaget att gå vidare med det.

Bertil Örjestad har kontaktat företaget som påstår att från en IP-adress som finns i Umeå har en beställning gjorts i hans namn och påstår därmed att det finns ett avtal.

– Jag har bestridit fakturan och kommer fortsätta göra det. De får väl dra mig inför tingsrätten om de anser att de vill göra det, säger Bertil Örjestad.

Kyrkoskatten.se säger till VK att de inte kan kommentera det enskilda fallet.

Erika Åberg/Västerbottens-Kuriren

Så gör du om du får en bluffaktura

Får du en faktura för något du inte har beställt ska du inte betala den, du ska bestrida den. Tänk på det här när du gör det:

• Meddela företaget skriftligt att du inte kommer att betala. Antingen via mejl eller rekommenderat brev.

• Spara alltid kopior på brev och mejl när du bestrider fakturan.

• Uppge ditt namn, adress, telefonnummer och e-postadress

• Skickar du ett fysiskt rekommenderat brev ska du inte signera det med din namnteckning, oseriösa företag kan förfalska den

• Ange fakturanummer, belopp och datum på den faktura du inte tänker betala och anledning till varför du inte tänker betala fakturan

• Använd inte varan eller tjänsten som du fått levererad utan att ha beställt något.

Källa: Hallå konsument/Konsumentverket

Anmäl till Pressombudsmannen Rätta artikeln Skriv ut