En kund som deltog i testet provar sina jeans.
En kund som deltog i testet provar sina jeans. Foto: H&M

Skanna din kropp – för perfekta jeans

Att hitta rätt storlek på jeans kan vara svårt. Nu testar branschen kroppsskanning för att ta fram jeans helt skräddarsydda efter kundernas kroppar.

De tekniska innovationerna inom modebranschen är många, och de kan bli viktiga pusselbitar om klädbranschen ska nå hållbarhetsmålen.

– Som det ser ut i dag producerar branschen tre plagg för att kunna sälja två, och överproduktionen leder till överlager som reas ut. Man har länge känt till att det här är ett stort bekymmer, men inte vetat hur man ska lösa det, säger Adrian Zethreus, projektledare på textilhögskolan i Borås.

Just nu testar klädbranschen ett flertal nya tekniker för att hantera utmaningarna.

Det kan exempelvis handla om virtuell verklighet (VR) där klädesplagg visualiseras med digital hjälp i stället för att företag syr upp hela modekollektioner, eller användandet av artificiell intelligens (AI) för att lättare göra prognoser av mängden inköp och storlek på försäljningen.

Skräddarsydda jeans

En annan ny teknik är 3D-kroppsskanning. Det kan användas för att tillverka kläder med perfekt passform, skräddarsydda efter kundens kropp. Nyligen fick 100 kunder hos klädjätten H&M:s varumärke Weekday testa just detta.

I ett pilottest fick 100 kunder genomgå en kroppsskanning som hämtade information om kundens exakta kroppsmått, vilka med hjälp av en algoritm omvandlandes till en måttlista och pappersmönster. Sedan skapades kundernas jeans.

– Att skräddarsy plagg brukade vara exklusivt och svårtillgängligt. Med den här tekniken vill vi demokratisera skräddarsydda kläder och samtidigt uppfylla våra ambitioner om inkludering genom att erbjuda produkter som är gjorda för alla former och storlekar, säger Laura Coppen, affärsutvecklare inom cirkuläritet och hållbarhet.

Lanseras i år

I framtiden kan kroppsskanningen förhoppningsvis användas även för andra slags klädesplagg.

– Jeans är en särskilt knepig produkt, så vi ville börja med något riktigt utmanande. Får vi det att fungera kan vi säkert få andra, enklare plagg, att fungera också.

Planen är att inom kort lansera tjänsten i butik, enligt Laura Coppen.

– Testet gav oss massor av input som har lett till att vi kommer att lansera detta, troligtvis blir det under hösten 2020 i en butik i Europa.

Många fördelar

Genom att erbjuda skräddarsydda plagg kan företaget ta itu med två av de största smärtpunkterna för modeindustrin – storlek och passform. Ur en affärsmässig synpunkt innebär det också en mängd fördelar, menar Laura Coppen.

-Vi kan producera precis rätt mängd kläder och sälja rätt produkt, till rätt kund vid rätt tidpunkt. Det är väldigt positivt även ur hållbarhetssynpunkt då det på lång sikt kan minska både lager och mängden returer.

När kunderna är en del i att skapa en produkt formar de även ett starkare känslomässigt band till den, fortsätter hon.

-Det gör att klädernas livslängd förlängs och bidrar till ett mer hållbart beteende, i stället för att de slängs innan de nått sin fulla livslängd.

Bra – men inte lösningen

Adrian Zethreus är försiktigt positiv till klädbranschens hållbara initiativ.

-Det är modigt av dem att gå i bräschen och testa innovativa lösningar, men jag ser det som testballonger. En viktig fråga att ställa sig är om det skräddarsydda plagget används länge, eller fortsätter vi att köpa ett nytt plagg varannan vecka?

Hela 80 procent av miljöpåverkan från textilierna kommer från produktionsfasen. Det viktigaste för miljön är därför att minska produktionen, menar han.

-Det allra viktigaste om vi verkligen ska nå klimatmålen och halvera utsläppen till 2030 är att producera färre plagg och återanvända mer. Vartannat klädköp bör utgöras av second hand, säger han.

Fanny Hällegårdh/TT

Laura Coppen, chef för hållbar affärsutveckling på H&M.
Laura Coppen, chef för hållbar affärsutveckling på H&M. Foto: Mattias Bardå
Efter kroppsskanningen gjordes ett pappersmönster baserat på kundens exakta kroppsmått, redo att tillverka jeans från.
Efter kroppsskanningen gjordes ett pappersmönster baserat på kundens exakta kroppsmått, redo att tillverka jeans från. Foto: H&M

Fakta: Så gick det till

TT

Kunden ställer sig i en kroppsskanner som tar tusentals bilder av alla olika mått på kroppen. Skanningen tar 30 sekunder.

Informationen från kroppsskannern konverteras med hjälp av en algoritm till ett pappersmönster och en måttlista, redo att skickas till produktion.

Det går även att välja detaljer för att göra jeansen mer personliga, exempelvis utseendet på tråden och knapparna.

H&M-gruppens produktionspartner producerar de anpassade jeansen. Tio dagar från dess att kunden genomgått skanningen levererades de färdiga jeansen.

Testet genomfördes av H&M:s innovationsbolag The Laboratory, som samarbetat med startup-företaget Unspun.

Källa: H&M-gruppen, The Laboratory/Laura Coppen

Anmäl till Mediaombudsmannen Rätta artikeln Skriv ut