Postnord har av säkerhetsskäl stängt av Bank-id-funktionen i sin app. Arkivbild.
Postnord har av säkerhetsskäl stängt av Bank-id-funktionen i sin app. Arkivbild. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Postnord stänger id-funktion efter bedrägeri

Postnord har av säkerhetsskäl stängt av Bank-id-funktionen i sin app, skriver Ehandel.se.

-Vi tog beslutet att stänga ner den eftersom minst en av våra kunder har drabbats av omfattande bedrägerier, säger Postnords säkerhetschef Alexis Larsson till TT.

Enligt Larsson kan det ta flera veckor innan funktionen fungerar som vanligt igen.

-Tills dess får man legitimera sig med vanlig id-handling i stället, vilket inte alltid är lika smidigt.

Postnord utreder bedrägeriförsöken tillsammans med polis och kunderna som utsatts. De vill därför inte kommentera exakt vad som hänt ännu, säger Alexis Larsson

Anmäl till Pressombudsmannen Skriv ut