En av bilarna Evergrande vill bygga – Faraday Futures modell FF91, här visad på mässan CES i Las Vegas 2017.
En av bilarna Evergrande vill bygga – Faraday Futures modell FF91, här visad på mässan CES i Las Vegas 2017. Foto: Jae C Hong/AP/TT

Nevs-ägarens gigaplan: 15 gånger Northvolt

Nevs-ägaren Evergrande tänker bygga gigantiska elbilsanläggningar i södra Kina. Batteritillverkningen ska bli 15–30 gånger så stor som Northvolts presenterade planer i Skellefteå.

Enligt uppgifter från lokala myndigheter i Kanton (Guangzhou), som rapporteras i statliga The Global Times , tänker man sig tre anläggningar i satsningen, värderad till 160 miljarder yuan (220 miljarder kronor). På en av dem siktar man på en årsproduktion om en miljon elbilar, medan de andra två ska bygga bland annat batterier med en årskapacitet à 500 gigawattimmar.

Som jämförelse ska Northvolts i veckan aviserade batteritillverkning i Sverige – beskriven som väldigt stor – i första skedet omfatta 16 gigawattimmar, för att sedan byggas ut till 32 gigawattimmar.

Har resurser

En annan jämförelse är den så kallade gigafabrik som Tesla och Panasonic byggt upp i Nevadaöknen i USA. Den anläggningen producerar nu ungefär 25 gigawattimmar per år, och ska komma upp i över det dubbla – eller, som vd Elon Musk uttryckt det, mer än hela världens samlade årliga produktion av litiumjonbatterier då projektet aviserades 2013.

Evergrande har i och för sig resurser. Det svåröverskådliga konglomeratet brukar bland annat kallas världens största fastighetsbolag. I vintras gick företaget in som majoritetsägare i elbilsutvecklaren Nevs, som planerar att bygga bilar i Saabs gamla fastigheter i Trollhättan.

Elbilar och batterierna till sådana ses som en av världens hetaste framtidsbranscher. Här studerar inbjudna journalister Teslas batteripack på gigafabriken i Nevada.
Elbilar och batterierna till sådana ses som en av världens hetaste framtidsbranscher. Här studerar inbjudna journalister Teslas batteripack på gigafabriken i Nevada. Foto: Rich Pedroncelli/AP/TT

"Är vanvett"

Men branschsajten Electrek är ändå skeptisk. "500 gigawattimmar från en enda fabrik är vanvett", förklarar sajten i en kommentar.

Electrek påpekar också att Evergrandes tidigare elbilssatsningar inte gått helt planenligt. Bland annat har Evergrande gått in i amerikanska Faraday Future, som startades för fem år sedan men ännu inte levererat några bilar.

Även Nevs – som tänker bygga fordon baserade på gamla Saab 9-3 samt det tyska konceptet Sono Sion – dras med omfattande förseningar.

Anmäl till Pressombudsmannen Rätta artikeln Skriv ut