Thomas Cook går i konkurs.
Thomas Cook går i konkurs. Foto: Johan Nilsson/TT

Över 3 000 resenärer drabbade av charterkaos

Den brittiska resejätten Thomas Cook, som äger Ving, har försatts i konkurs. Alla Vinggruppens avgångar från Sverige ställdes in på måndagen – drygt 3 000 svenska resenärer drabbades. Och bolaget har ännu lämnat några besked om vad som händer under tisdagen.

TIPSA OSS!

Påverkas din resa till följd av strejken och bor du i Norranområdet?

Mejla oss på redaktion@norran.se.

Framtiden för researrangören Ving är ännu oklar. Hittills har konkursen lett till inställda flygavgångar både från och till Norden. I Sverige berördes totalt 1 706 resenärer som skulle ha flugit ut från Sverige medan 1 554 skulle ha återvänt.

– Vi jobbar febrilt med att lösa detta och hoppas kunna gå ut med mer information under kvällen. Vi tittar nu på hur vi ska få hem gästerna som är ute på resmålen. Men vi har inga besked än, säger Charlotte Hallencreutz, informatör på Ving, sent på måndagseftermiddagen.

Normala avbokningsregler gäller för Vings resenärer.

– Det är som alltid när man bokat paketresa: skulle det ställas in får man pengarna tillbaka, sade Vinggruppen Nordens kommunikationschef Fredrik Henriksson till TT tidigare under dagen.

Så gör du om resebolaget går i konkurs

Resegaranti skyddar

Om Ving skulle gå i konkurs skyddas kunderna av den svenska resegarantin, vilket innebär att man ersätts om resan ställs in eller avbryts.

I Vinggruppen i Norden ingår varumärkena Ving, Spies, Tjäreborg och Globetrotter. Över 6 000 nordiska resenärer påverkas av Thomas Cook-konkursen.

Konkursen för den brittiska resjätten Thomas Cook blev ett faktum under söndagen efter att ledningen inte lyckats säkra nästan 2,4 miljarder kronor som krävdes för att nå en uppgörelse med långivarna.

"Det är en fråga om djup ånger för mig och resten av styrelsen över att vi inte har lyckats. Jag vill be om ursäkt till våra flera miljoner kunder och tusentals anställda, leverantörer och samarbetspartner som har stöttat oss i många år", säger vd Peter Fankhauser i ett skriftligt uttalande.

Resebranschexperten: Sällskapsresan dör

Osäkerhet kring brexit

Den brittiska flygmyndigheten CAA arbetar nu för att få hem över 150 000 brittiska resenärer under de kommande två veckorna – den största insatsen för att få hem britter i utlandet sedan andra världskriget, skriver BBC.

Brittiska medier fylldes under måndagen med bilder på ödsliga gater men också av berättelser om personal som trots att de nyss förlorat jobbet försökte hjälpa sina resenärer. En resenär beskriver för tidningen The Guardian hur två värdar som arbetade för företaget tackat för sig vid resan till flygplatsen, för att senare falla i gråt.

Även om osäkerheten kring brexit bidragit till företagets ekonomiska kollaps är den bara en del av den ekonomiskt giftiga cocktail som fick resejätten på fall, enligt tidningen. Bland annat nämns sammanslagningen med Mytravel 2007 som innebar att Thomas Cook övertog stora skulder. Utöver det har britternas resande förändrats de senaste åren, något som har missgynnat traditionella researrangörer.

Vingresenär: Det var ganska chockartat

Påverkar turistnäringen

Konkursen har sänt chockvågor genom Europa, inte minst på turistintensiva orter i till exempel Grekland och Turkiet, där man befarar att den kommer att slå hårt mot besöksnäringen.

Den turkiska hotellföreningens ordförande säger till nyhetsbyrån Reuters att landet riskerar att förlora uppemot 700 000 turister årligen.

Thomas Cook bildades i Storbritannien 1841 och arrangerade då tågresor. Efter andra världskriget började bolaget med paketresor till Europa. Företaget har 22 000 anställda världen över, varav 9 000 finns i Storbritannien. Över 3 000 hotell är knutna till företaget.

Resegarantin

Resegarantilagen ställer krav på att arrangörer av paketresor.

Garantin innebär att resenärer får kompensation från resegarantin om deras resa ställs in eller avbryts på grund av att den som arrangerat resan, eller förmedlat det sammanlänkade researrangemanget, har gått i konkurs.

Resegarantin gäller vid paketresor bestående av minst två olika resetjänster, till exempel transport och boende, hyrbil eller en turisttjänst.

Garantin gäller inte vid resor som består av endast transport, såsom en reguljär flygbiljett.

Källa: Konsumentverket.

Anmäl till Pressombudsmannen Rätta artikeln Skriv ut