Hamnarbetarförbundets ordförande Henrik Collvin utanför Malmö hamnområde. Hamnarbetarförbundet har nobbat slutbudet från medlarna, och klockan sju utbröt strejken 15 svenska hamnar. Konsekvenserna väntas bli stora för svenska företag som inte kan ta emot eller skicka varor.
Hamnarbetarförbundets ordförande Henrik Collvin utanför Malmö hamnområde. Hamnarbetarförbundet har nobbat slutbudet från medlarna, och klockan sju utbröt strejken 15 svenska hamnar. Konsekvenserna väntas bli stora för svenska företag som inte kan ta emot eller skicka varor. Foto: Johan Nilsson/TT

Hamnarbetarnas strejk nu i gång

”Detta är inte något vi vill, men vi har inte kunnat hitta någon annan lösning” – Henrik Collvin, ordförande i avdelning 30 i Hamnarbetarförbundet i Malmö, leder nu sina medlemmar i strejken, som brutit ut i 15 svenska hamnar.

Ett 30-tal hamnarbetare står i den kalla och ödsliga hamnen i Malmö. Stämningen bland dem är god, och de har med sig kaffe och äpplemust. Men de har inte så stora förhoppningar om att nå fram till en lösning just nu, berättar Henrik Collvin.

- Vi hoppas på en lösning, vi ser inte riktigt att det vi ber om är något hemskt eller fruktansvärt, bara samma som övriga har. Vi hoppas på en godtagbar lösning för alla parter, säger Henrik Collvin.

Nobbade budet

Facket har nobbat medlarnas slutbud i hamnkonflikten, medan arbetsgivarna sade ja på tisdagen.

- Medlarbudet är identiskt med den kravlista vi fick från arbetsgivaren i söndags. I den skulle vi avskriva oss möjligheten att ingå i lokala förhandlingar, sade Erik Helgeson, förbundsledamot i Hamnarbetarförbundet, till TT på tisdagskvällen.

Det innebär att den varslade strejken och lockouten nu har brutit ut, med stora konsekvenser för många företag. Strejken inleddes klockan sju i hamnarna i Gävle, Helsingborg, Holmsund, Karlshamn, Malmö, Sundsvall, Söderhamn och Umeå, för att sedan utvidgas till Stockholm och Göteborg.

Arbetsgivarna har svarat med lockout – att stänga berörda arbetare ute från arbetsplatserna. Ungefär 1 000 av fackförbundets medlemmar berörs, beräknar facket.

Stridsvilja

I Malmö är stridsviljan stark.

- Vi hade omröstning om strejken, och 96 procent av våra medlemmar ville det, berättar Henrik Collvin i Malmö strax efter att arbetet lagts ned i Malmö hamn.

Där strejkar hamnarbetarna mellan klockan sju och klockan nio i dag, därefter är de lockoutade under 17 timmar.

- Att de gör den här lockouten drabbar ju hamnarna väldigt hårt, säger Peter Ohlin, strejkande hamnarbetare i Malmö.

- Det är tragiskt att lockouten pågår hela dagen. Det hade räckt med två timmar, inte 17, säger Henrik Collvin.

Nu går hamnarbetarna i strejk. Här Göteborgs hamn.
Nu går hamnarbetarna i strejk. Här Göteborgs hamn. Foto: Johan Nilsson/TT

Påverkar hamnarnas kunder

I samtliga hamnar där Hamnarbetarna strejkar svarar arbetsgivaren med lockout mot de strejkande arbetarna. Punktstrejken varar två till sex timmar, medan lockouten varar under hela arbetspasset.

Detta görs, enligt Mattias Dahl, vd Transportföretagen, för att skydda arbetsgivaren från onödiga lönekostnader.

- De vill ju åsamka så mycket skada som möjligt och tvinga oss att göra något som vi inte vill och då slår de till på de tider som det gör mest ont och då gör de det arbetspasset i princip helt onödigt.

Enligt Dahl påverkar strejken hamnarna i stor utsträckning.

- Verksamheten blir försvårad och i vissa fall förhindrad. Vad vi tycker är mycket värre är att det påverkar hamnarnas kunder och deras möjlighet att få ut eller få in sina varor. Det kommer ganska snart att påverka de företagen och hota svenska arbetstillfällen och märkas för dig och mig.

Bollen hos facket

Enligt honom har arbetsgivaren gått Hamnarbetarförbundets medlemmar till mötes genom att acceptera medlarnas bud.

- Vi accepterar att de ska få ett eget kollektivavtal. Bollen och ansvaret ligger på Hamnarbetarförbundet och de måste förklara vad det vill ha ytterligare och varför skulle det vara rimligt, säger han.

Konfliktens bakgrund är att Hamnarbetarförbundet vill ha ett eget kollektivavtal med Sveriges Hamnar, bland annat för att förbundet ska kunna få förhandla om avtalsvillkor.

Fakta: Hamnkonflikten

Konflikten mellan den fackliga organisationen Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar har pågått sedan 2016.

Bakgrunden till konflikten är att Hamnarbetarförbundet vill ha ett eget kollektivavtal med Sveriges Hamnar, bland annat för att själv kunna få förhandla om avtalsvillkor.

Arbetsgivarna har ett rikstäckande kollektivavtal med LO-förbundet Transport och vill inte ha två olika avtal för samma arbete utan har erbjudit Hamnarbetarförbundet ett hängavtal till det befintliga kollektivavtalet med Transport.

Hamnarbetarförbundet har 1 300 medlemmar, vilket är omkring hälften av landets hamnarbetare.

I en rapport från Svenskt näringsliv beräknades svenska företags kostnader till följd av hamnstrejken under 2017 till 4,5 miljarder kronor till följd av bland annat ändrade transportvägar, längre transporttider och försenade leveranser.

Anmäl till Pressombudsmannen Rätta artikeln Skriv ut
Jobb+ logo