Postnords terminal på Arlanda.
Postnords terminal på Arlanda. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT

Kundstorm mot Postnord: "Paket tog 77 dagar"

Försenade leveranser, returnerade paket och oskäliga avgifter. Hos Konsumentverket och ARN ökade anmälningarna mot Postnord kraftigt i fjol. Det är såklart inte en positiv trend, säger Emma Riblom, kommunikationschef för krisföretaget vars vd i veckan byttes ut.

"Enligt Postnords allmänna villkor så har dom 60 dagar på sig att skicka ut utrikespaket. Jag har bevis för att mitt paket tog 77 dagar." Så inleder en av alla missnöjda konsumenter sin anmälan till Konsumentverket i vilken hon kräver företaget på 5 000 kronor.

Under 2018 tog Konsumentverket emot 390 anmälningar gällande Postnord. Det är en kraftig ökning från 82 ärenden år 2017.

Hittills i år har myndigheten tagit emot 51 anmälningar, varav de flesta gäller oskäliga avtalsvillkor och vilseledande marknadsföring.

Emma Riblom konstaterar att trenden inte är positiv, men framhåller samtidigt att företagets egna brevkvalitetssiffror ligger på en bra nivå och att antalet mottagna synpunkter minskat.

-De flesta som har problem med postutdelningen hör av sig antingen till oss eller till Post- och telestyrelsen (PTS). Vetskapen om att man kan reklamera på andra håll och kanter kanske också har blivit bättre.

Anmälningsvåg mot Kinapaket

Även antalet anmälningar till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) gällande Postnord har ökat. Under 2018 tog myndigheten emot 146 ärenden, vilket inkluderar omprövningar. Det kan jämföras med 63 ärenden år 2017. Hittills i år har 37 anmälningar inkommit.

-Under en ganska kort period hade vi en stor mängd ärenden då många ville slippa betala avgiften på så kallade Kinapaket, säger beredningsjuristen Bo Helin.

Han syftar på den administrativa avgiften på paket från länder utanför EU som Postnord införde den 1 mars i fjol efter att Svenska Dagbladet avslöjat att stora mängder paket levererats till svenska kunder som inte betalat moms på varorna.

Emma Riblom liknar vågen av anmälningar relaterade till Kinapaketen vid barnsjukdomar i samband med införandet av den nya avgiften.

-Att de här ärendena ökade under året, var för att vi inte ens hade den hanteringen på plats året innan, säger hon.

Post- och telestyrelsen tog samtidigt under 2018 emot 1 996 konsumentsynpunkter gällande Postnord. Det är en minskning från 2 554 ärenden 2017.

Söndagstömning upphör

-När det gäller de klagomål som kom in och kunde kopplas till en specifik operatör gällde 66 procent Postnord, säger Petter Öhrn, pressansvarig på PTS.

Många av anmälningarna gäller utebliven post eller post som levererats till fel person. Andra klagomål gäller exempelvis brevlådor som flyttats. I år har myndigheten fått 522 ärenden.

Postnord redovisade i februari en förlust efter skatt för 2018 på drygt en miljard kronor vilket tvingat det krisande bolaget till en rad förändringar. Bland annat upphör man från och med den 1 juli att tömma brevlådor på söndagar. På vissa orter ser man också över möjligheten att övergå till att dela ut post varannan dag.

På Postnord är man beredd på att förändringarna troligtvis kommer att generera en del klagomål.

-Vi människor är litegrann av vanedjur. När man väl vill skicka ett brev så kanske man tror att allting är precis som när man senast skickade ett brev, säger Emma Riblom och pekar på att förändringarna görs för att anpassa verksamheten till minskade brevvolymer.

Helen Preutz/TT

Anmälningar mot Postnord

Ärende till Konsumentverket 2019-03-20

"Jag beställde för över en månad sedan ett paket, där jag i förväg betalade alla importavgifter, då landet jag beställde varorna från inte låg inom EU. Sagt och gjort, då jag betalat för express kom brevet snabbt till Sverige och blev sedan liggande i fem dagar på Arlanda, innan jag fick en mystisk uppdatering om att "transport har påbörjats i avsändarlandet". Jag trodde då att det rörde sig om ett fel i Postnords system. Men när jag kollade den internationella spårningen såg jag att Postnord valt att skicka tillbaka mitt paket utan någon som helst information utskickad till vare sig mig eller säljaren."

Ärende till Konsumentverket 2019-01-27

"Jag vill på det kraftfullaste sätt som nu finns anmäla Postnord för försummelse av försändelse! Min försändelse som består av ett litet kretskort från Australien och som kostar 150 kronor ligger fortfarande kvar hos Postnord för intullning! Det är en skam för postväsendet att ett så inkompetent företag för hantera försändelser. De fick enligt egen uppgift min försändelse den 27/1 vilket jag ifrågasätter! Anledningen till det är att paketet skickades från Australien den 28/12 2018. Kan omöjligt ta en månad att skicka ett kretskort till Sverige."

Ärende till Konsumentverket 2019-02-01

"Den 3/1 beställde jag en T-shirt från Kina. den 24/1 fick jag ett sms från postnord att varan kommit till Sverige och att jag behövde betala hanteringsavgift 79,57 kronor, vilket jag gjorde samma dag. En vecka senare får jag en avi i brevlådan att paketet går att hämta ut i Borlänge, en stad jag har absolut noll relation till, vilket ligger cirka tre timmar bort från Danderyd i norra Stockholm där jag bor och dit paketet är adresserat."

Anmäl till Pressombudsmannen Rätta artikeln Skriv ut