Vinstfall för Swedish Match

Sverige vann kampen om snuset i EU, hette det för några veckor sedan. Men det tycks inte ha hjälpt tobaksbolaget Swedish Match under årets andra kvartal som blev lite av en besvikelse med vinstfall och missade förväntningar.

Ekonomi, näringsliv & finans2013-07-19 15:49

Vinsten före skatt landade på 830 miljoner kronor för Swedish Match under det andra kvartalet. Det var över hundra miljoner mindre än motsvarande period förra året och analytiker hade i genomsnitt räknat med en vinst före skatt på 879 miljoner kronor, enligt Reuters sammanställning.

Omsättningen minskade också, men bara med drygt 2 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol, och landade på 6 430 miljoner kronor.

Konkurrensen på cigarrmarknaden i USA har ökat, enligt Swedish Match vd Lars Dahlgren som hänvisar till att lågprisprodukter har tagit marknadsandelar och ökat prispressen.

"Vad gäller svenskt snus i USA är jag däremot mycket nöjd med utvecklingen för varumärket General, såväl med distributionsutvidgningen som med de solida volym- och marknadsandelsökningarna", skriver Dahlgren i en kommentar.

I Sverige noterar han en ökad konkurrens inom lågprissegmentet för snus.

"Tillväxten inom lågprissegmentet fortsätter att påverka produktmixen negativt, men vi ser positiva och tydliga tecken på att våra åtgärder ger resultat", skriver han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!