Det handlar om sträckan från Umeå centrum till Dåva kraftstation, en sträcka på en mil.
Norrbotniabanan AB vill att det ska sökas EU-pengar för att planera sträckan. De skulle tas ur en pott som heter Trans European Networks Transport. Men för att ansökan ska kunna skickas måste regeringen stå bakom den.
I dag bestämde sig regeringen att för tredje gången säga nej. Orsaken är att Norrbotniabanan inte finns med i den nationella transportplanen.
Förutspår infarkt i trafiken
Besvikelsen är nu stor hos Norrbotniabanan AB.
- Får vi inte spaden i backen före år 2020 närmar vi oss en trafikinfarkt mellan Vännäs och Boden. Därför är det brådskande att hela banan kommer med i planerna, menar vd Gusten Granström.
Norrbotniabanan beräknas kosta 23 miljarder att bygga.
Gusten Granström påpekar att fyra så dyra projekt finns med i statens långtidsplan, men bara ett av dem har större samhällsekonomisk lönsamhet. Det är "Förbifart Stockholm".
Övriga (Västlänken, Ostlänken och Citybanan) har lägre lönsamhet än Norrbotniabanan, men är ändå med i planeringen, vilket Gusten Granström kritiserar.
Region Västerbotten
Även Region Västerbotten är besviket över dagens besked.
- Det är en stor besvikelse att regeringen bortvisar möjligheten till medfinansiering från EU, säger regionrådet Erik Bergkvist (S).