”Viktigt att ha ett varumärke som engagerar”

Foto: Foto: Lars Westerlund

Ekonomi, näringsliv & finans2016-02-17 16:57

I onsdags höll företaget Bisnode ett trendseminarium i Skellefteå. Detta var en del av vinsten som BioCool kammade hem genom att vinna DI:s tävling Gasellsprånget. Bisnodes marknadschef Mari Lagberg betonar att företag måste ha ett varumärke som engagerar.

– Kunderna ska veta på vilket sätt vi vill förändra världen, konstaterar hon.

Som en del av priset för vinsten av Gasellsprånget har BioCool tillgång till ett advisory board som består av företag som Google, Bisnode, Vattenfall och GrantThornton. På plats för att dela med sig av sina erfarenheter fanns i onsdags även Bisnodes kommunikationschef Pia Törnqvist. Bisnode är ledande i Sverige när det gäller marknadskommunikation. De finns idag på 17 marknader och är en av Europas ledande leverantörer av beslutsstöd. Totalt är de cirka 2 500 medarbetare.

Som exempel på företag som lyckats skapa ett varumärke som engagerar tar Mari Lagberg skoföretaget Toms som grundades 2006 av den amerikanska  entreprenören Blake Mycoskie. Under ett besök i Argentina fick han idén till Toms. Hela verksamheten bygger på välgörenhetstkonceptet ”One for one”.

– För varje par skor som säljs skänks samtidigt ett par till behövande barn. Det är egentligen inte ett skoföretag utan snarare en välgörenhetsorganisation och nu har Blake också valt att göra ett liknande koncept för glasögon, berättar Mari.

Hon lyfter även fram Spotify som valt att erbjuda alla sina anställda runt om i världen sex månaders betald föräldraledighet och Brath i Örnsköldsvik som infört sex timmars arbetsdag.

Pia Törnqvist är imponerad över IBM:s superdator Watson som kan plocka fram emotionella data.

– Den hanterar ostrukturerad data, vilket utgör 80 procent av all data och omvandlar den, bland annat till att diagnosticera lungcancer. Det finns även ett bolag i USA som använder en superdator som kundsupport och ett leksaksföretag som kan interagera med barn, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!