Vi köper fler rättvisa produkter

Försäljningen av Fairtrade-märkta varor fortsätter att öka, visar en färsk rapport. I fjol gick den upp med 29 procent jämför med året före. Mest ökar vin och bananer - med omkring 60 procent.

Ekonomi, näringsliv & finans2014-04-09 09:55

- Det är värt de extra pengarna, när jag vet att bönderna har haft det bra, säger Matilda Knutsson, 22 år och studerande.

Hon gräver i den halvtomma lådan med Fairtrade-märkta bananer som samsas med ett berg av konventionella bananer i livsmedelsaffären.

Den årsrapport som Fairtrade Sverige släpper på onsdagen visar att svensken nu på allvar börjar få upp ögonen för märkningen.

- Tidigare var tillväxten utbudsdriven men nu ser vi att den snarare är efterfrågansdriven, säger Morgan Zerne, vd för Fairtrade Sverige, till TT.

Fortfarande har de rättvisa varorna en relativt liten marknadsandel, men i vissa segment är ökningen markant. Vad gäller blommor, till exempel, är nu närmare var tredje ros som köps i Sverige odlad enligt Fairtrades regler.

Fairtrade-märkt bomull är fortsatt en smal produkt med mindre än en procent av en svenska marknaden. De stora klädkedjorna satsar ekologiskt.

- Ekologisk bomull odlas utan bekämpningsmedel, men med Fairtrade värnar du också om människan bakom produkten, säger Morgan Zerne.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!