Allt fler intresserar sig för laddbara bilmodeller. Affärsliv24 fick en pratstund med Claes Jerveland, vd Volkswagen Group Sverige.
Vad är ditt framtidsscenario när det gäller laddbara bilmodeller? – Utvecklingen kommer att gå fort de närmaste åren. Tillväxten av bilar med enbart eldrift kommer att gå hand i hand med utbyggnad av infrastruktur, det vill säga laddstolpar på offentliga parkeringar i kombination med bättre räckvidd som kommer i takt med att batteritekniken utvecklas. Inom cirka fem år tror jag vi har vanliga volymbilar i exempelvis Golfklassen med 50 mils räckvidd.
Hur många laddbara bilmodeller kommer Volkswagen att lansera de närmaste åren? – VW-gruppens varumärken kommer att lansera minst 30 laddbara nya bilar till 2025 och då tror vi att minst 25 procent av vår globala försäljning kommer att vara laddbara bilar.
Det har gått ett år sedan dieselkrisen. Vad är de viktigaste erfarenheter du dragit av den och det arbete som den medfört? – Självklart har vi lärt oss enormt mycket under detta turbulenta år. Att vi trots allt det negativa i media i Sverige ändå har fortsatt god försäljning av nya bilar tror jag grundar sig i ett par viktiga saker. För det första gick vi ut tidigt och bad förbehållslöst om ursäkt till alla våra kunder, både publikt via media men även via personligt brev till varje kund och lovade att vi ska rätta till felet, det vill säga ta bort den funktionalitet som gör att bilens programvara kan känna av att den står i testläge.
Något annan erfarenhet? – Vi har fått svart på vitt på vilket genomslag internet har. När mediestormen brakade loss beslutade vi snabbt att kraftigt förstärka vårt callcenter för att kunna ta emot alla samtal vi förväntade oss från undrande kunder. Samtidigt uppdaterade vi våra hemsidor och skapade en särskild sajt där kunderna själva kunde söka information och fakta till exempel om deras bil omfattades eller ej. Redan inom 24 timmar hade vi över 75 000 sökningar.
Vad har krisen inneburit för övergripande förändringar inom Volkswagen Group? – En helt ny ledning har kommit på plats, en ny inriktning för framtiden har i rekordfart arbetats fram. Investeringsplaner med mera revideras för att nu sätta absolut prioritet på exempelvis elektrifiering, självkörande bilar, digitalisering och uppkoppling. På den stundande Parissalongen kommer exempelvis Volkswagen att presentera ett nytt spännande elbilskoncept.
Roland Edlund Affärsliv 24