E-handeln blomstrar som aldrig förr. Enligt statistik från allabolag.se startades 1 932 e-handelsföretag under 2015 varav 32 e-företag etablerades i Västerbotten.
En ny statistiskt säkerställd undersökning från företaget Payson, som arbetar med betallösningar på nätet, visar också att samtliga västerbottningarna har handlat från en internetbutik. Närmare var tredje person i länet e-handlade för över 9 000 kronor under förra året men i år planerar bara sex procent att spendera mer än de gjorde 2015.
Idag finns det cirka 394 e-handelsföretag i Västerbotten.
95 procent av alla svenskar, i åldrarna 18 till 65 år har någon gång handlat från en internetbutik. I Västerbotten har däremot samtliga handlat online, hävdar Payson. Det är framförallt yngre personer, 18-30 år, som har klickat hem produkter från nätet.
Under 2015 spenderade närmare hälften av svenskarna, 53 procent, upp till 5 000 kronor på köp i en e-handel. I Västerbotten län var det 58 procent som spenderade så mycket och 30 procent handlade för över 9 000 kronor. Bland svenskarna är det sex av tio som svarar att de kommer att handlar för lika mycket eller mer under 2016. I Västerbotten är den här siffran något lägre där 56 procent svarar samma sak.
Tre av tio svenskar besöker en e-handel några gånger i veckan och 29 procent gör det några gånger i månaden. Bland personer i Västerbottens län är det 48 procent som besöker en e-butik några gånger i veckan eller mer. Det finns också de som besöker en internetbutik dagligen, 13 procent av de boende i länet gör det en gång per dag eller mer. Många av svenskarna är också så kallade fönstershoppare, 85 procent kikar nämligen runt på produkter online för nöjes skull utan direkt avsikt att handla något. Det är framförallt kvinnorna som fönstershoppar ofta, det gör 37 procent jämfört med 29 procent bland männen.
– E-handlarna står inför utmaningen att många konsumenter tittar runt på utbudet utan att köpa något. Konsumenterna är idag duktiga på att göra sin research och jämför exempelvis priser och leveranskostnader innan de bestämmer sig för att klicka hem en vara från en specifik e-butik. Vår undersökning bekräftar detta där hela 45 procent av västerbottningarna svarar att de noga researchar var produkten är billigast. 32 procent av länsborna uppger också att de letar också efter aktuella rabattkoder innan de slutför sin beställning, säger Emma Lindgren, Marknadschef på Payson.