Electrolux vinst under det andra kvartalet överträffade analytikernas förväntningar trots att den var 61 miljoner lägre än för ett år sedan.
- Man ska komma ihåg att vi hade en stor valutaeffekt. Tittar man på de underliggande siffrorna steg inkomsterna med 10 procent, den organiska tillväxten var upp 5,9 procent och vinsten med 10 procent i en jämförelse år till år, säger Electrolux vd Keith McLoughlin till TT.
Framförallt visade Electrolux verksamhet på den amerikanska marknaden en urstark utveckling. Vinstmarginalen under kvartalet låg på 7 procent.
- Det är rekord. Företaget har aldrig lyckats med det tidigare, säger Keith McLoughlin.
Han ser den ökade konsumtionen av vitvaror i Nordamerika som en direkt följd av återhämtningen på husmarknaden och räknar med att en fortsatt positiv utveckling.
Latinamerika visade en stark försäljningstillväxt på närmare 18 procent under kvartalet, men där hämmades resultatet av de negativa valutaeffekterna. I Europa däremot var efterfrågan svag och bolaget räknar med att det kommer fortsätta så under resten av året.